Metodické centrum odstraňování bariér
SONS realizuje projekt: Podpora a ochrana veřejného zájmu na úseku bezbariérového užívání staveb Hlavním cílem projektu je zajistit samostatný a bezpečný pohyb osob se zrakovým hendikepem, a to zejména dohledem na správnou aplikaci bezbariérové vyhlášky a iniciaci odstranění případných bariér, které této cílové skupiny znesnadňují pohyb či ohrožují zdraví. Důsledkem je snížení rizika sociálního vyloučení těchto osob, umožnění jejich návratu do práce či umožnění jejich účasti na vzdělávacích nebo volnočasových aktivitách. Realizace projektu: 2017 – 2024 Projekt je realizován za přispění prostředků státního rozpočtu ČR z programu Ministerstva pro místní rozvoj. ============================================= Adresa oddělení: Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých České republiky, zapsaný spolek (SONS ČR) Metodické centrum odstraňování bariér Krakovská 1695/21 110 00 Praha 1 datová schránka SONS: upxn2eh
Vedoucí oddělení: Ing. František Brašna tel.: 221 462 443, 442 mob.: 775-438- 169 email: brasna (at) sons.cz IČ 65399447, DIČ CZ65399447 č.ú.: 9138014 / 2700 UniCredit Bank Czech Republic,a. s. Registrace zapsána v rejstříku spolků vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou L7606
Bezbariérové úpravy veřejných prostor a autobusových terminálů (Jaroměř, Pardubice, Plzeň) Černé ovce 8. září 2022 Bezbariérové úpravy a realita: ČT Černé ovce-září 2021 Koloběžky a předzahrádky: ČT Černé ovce-říjen 2021
Koloběžky 27. října 2022 Černé ovce
|
odborný pracovník / konzultant : Ing. arch. Nikola Karasová Ing. Ivana Řehořová Dr. Jan Müller přístupnost památek : Alena Hejčová
|
Metodické centrum odstraňování bariér plní tyto úkoly a nabízí tyto služby:
- Shromažďuje a dává k dispozici tuzemské i zahraniční informace o možnostech úpravy prostředí pro samostatný a bezpečný pohyb lidí s těžkým zrakovým handicapem.
- V mezích svých možností poskytuje konzultace ve věci úprav prostředí pro samostatný a bezpečný pohyb nevidomých a slabozrakých lidí, a to v rozsahu platných předpisů v rezortech stavebnictví a dopravy.
- Zabývá se publicitou tohoto problému směrem k nevidomým a slabozrakým lidem, k široké i odborné veřejnosti.
- Vyhledává výrobce a iniciuje výrobu potřebných materiálů a zařízení pro bezbariérovou přístupnost staveb pro osoby s omezenou schopností orientace. Materiály a zařízení pro tento účel může posuzovat z uživatelského hlediska.
- Snaží se formulovat a prostřednictvím Vládního výboru pro zdravotně postižené osoby prosazovat náměty do příslušné legislativy z této oblasti.
- Iniciuje opatření pro usnadnění přístupnosti nejrůznějších služeb nevidomým a slabozrakým lidem.
Za dobu své činnosti, od roku 1991 nejprve v České unii nevidomých a slabozrakých, nyní v rámci SONS, se centru podařilo řadu věcí z problematiky úpravy prostředí a zpřístupnění služeb těžce zrakově handicapovaných lidí propracovat do úrovně praktické využitelnosti a prosazovat jejich využití v praxi.
Jako příklady je možno uvést:
- Příslušná stavební i další legislativa obsahuje ustanovení, ukládající u vyjmenovaných druhů veřejně přístupných staveb a přestaveb účinná systémová opatření pro usnadnění samostatného pohybu a orientace nevidomých a slabozrakých osob a zvýšení jejich bezpečnosti.
- Tento systém zahrnuje hmatové úpravy dlažeb pěších a dalších komunikací ve formě signálních a varovných pásů, vodicích pásů přechodu, hmatných pásů atd.
- Patří sem i hromadné rozšíření zvukové signalizace pro nevidomé na světelně řízených přechodech pro chodce.
- Plně se osvědčil ryze český systém lokalizace orientačních bodů pomocí dálkově ovládaných akustických orientačních majáčků pro nevidomé. Majáčky se šíří na celém území naší republiky a označují vchody do budov, do podchodů, pomáhají orientaci na železničních i autobusových nádražích, navádějí na eskalátory apod. Ve více než 20 velkých městech ČR na povel slepecké vysílačky reagují vozidla městské veřejné dopravy hlášením čísla linky a směru jízdy.
- Začínají se postupně uplatňovat i opatření umožňující nevidomým přístup k informacím, důležitým zvláště v dopravě.
Odkazy:
Památky - mapování a přístupnost
Univerzita Pardubice
Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR dlouhodobě spolupracuje s Dopravní fakultou Jana Pernera - Univerzita Pardubice.
Příspěvky
Česká spořitelna a přístupné bankomaty k listopadu 2024
Česká spořitelna má 1442 přístupných bankomatů s hlasovým výstupem k 1.11.2024
a 94 poboček s akustickým orientačním majáčkem
Data jsou aktualizována na odkazu www SONS a bankomaty
Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z..s., (c) 2024 11
Informační panely na zastávkách MHD / HD v Praze a Středočeském kraji na konci roku 2024
Informační panely (odjezdové) na zastávkách MHD / HD v Praze a Středočeském kraji osazené do konce roku 2024
Seznam informačních panelů, které mají být osazeny soupravou s akustickým výstupem
Masaryčka - krásno vyhrává nad bezpečností a funkčností
Praha 1, objekt "Masaryčky" a reálný stav k 11/2024
K názoru: Neuvěřitelné se stalo skutkem. Opět vyhrává krásno nad bezpečností a funkčností. Objekt Masaryčky / Penta je oficiálně stavba roku.
Na jednu stranu byl objekt v Černých ovcích viz ČT: 1.10.2024 - "Bezpečnostní překážky i pro nevidomé" a za měsíc je toto stavba roku …
Jeden detail za vše... : Budova-ul Na Florenci-a bezpečnost 2024 (pdf; 1 MB) alt UVL nefunkční bezpečnostní náhrada ul Na Florenci 2024. (pdf; 156 KB)
Jaká je povědomost všech zúčastněných např. o bezpečnosti i po tolika letech platné legislativy?
Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z.s. (c) 2024 11
Akce Překonejme bariéry - listopad 2024 FA ČVUT
Vážení,
Dně 5. a 6. listopadu 2024 proběhl 22. ročník akce Překonejme bariéry pořádané Fakultou architektury ČVUT, POV (Pražskou organizací vozíčkářů) a SONS MCOB.
Prezentační a výuková akce byla určená pro studenty technických oborů a dalších zájemců.
Letošní návštěvnost bylo přes 270 studentů a žáků.
Oficiální web akce
Fota z akce:
Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z.s. 2024 11 06
Česká televize černé ovce a překážky pro nevidomé
Jak SONS bojuje za lepší veřejný prostor
Černé ovce: 1.10.2024 - "Překážky pro nevidomé"
A související předcházející díly
K bezpečnosti nevidomých při samostatném pohybu v pražském metru
K bezpečnosti samostatného pohybu nevidomých v pražském metru
uplynul zhruba měsíc od tragické události, kterou nepřežil nevidomý cestující, který spadl do kolejiště ve stanici metra Křižíkova na trase B.
Naše oddělení odstraňování bariér hned následující den po této tragické události komunikovalo s Dopravním podnikem hl. m. Prahy o příčinách neštěstí a brzy jsme se k události vyjadřovali v různých médiích (tisk, rozhlas, televize).
Nyní bychom chtěli – s určitým časovým odstupem – shrnout, co považujeme za důležité a smysluplné udělat, abychom zmenšili na minimum možnost, že se podobná tragédie stane znovu.
Zdá se, že definitivním řešením by mělo být oddělení nástupiště od kolejiště stěnou či zábranou, která se bude otvírat jen v okamžiku přistavení soupravy a v místech, kde budou dveře do soupravy. Toto řešení je plánováno na nové trase D, sama její výstavba jistě potrvá dlouho a podobné opatření na stávajících trasách je v dohledné budoucnosti nereálné.
SONS vidí v tuto chvíli jako potřebná a možná následující opatření:
- k lepší orientaci nevidomých by pomohlo, kdyby existující umělé vodicí linie byly hmatnější. Ty současné je možné vnímat jen bílou holí, a protože jsou drážky na některých místech dlouhodobým užíváním opotřebené nebo lehce zanesené prachem a nečistotou, vyžaduje jejich sledování velké soustředění a poměrně značný stupeň šikovnosti nevidomého cestujícího. Zejména v zahraničí však existují příklady mnohem hmatnějších, samotným nášlapem obuté nohy vnímatelných vodicích linií. Toto opatření by výrazně zvýšilo bezpečnost pohybu nevidomých.
- Dále je třeba neustávat v osvětě široké veřejnosti, jak se chovat v situaci, kdy někdo do kolejiště spadne; po samotné tragédii povědomost o existujících nouzových tlačítcích určitě stoupla, ale tuto znalost je třeba čas od času znovu obnovovat a upevňovat, a to bez impulsu v podobě obdobné tragické události.
- Dále bychom uvítali, kdyby bylo možné zvýšit dohled dispečerů (dozorců) ve stanicích, ačkoliv si uvědomujeme, že toto opatření má velmi limitní potenciál neblahým událostem v metru předejít.
Za potřebné považujeme znovu provedení revize výraznosti a hmatnosti bezpečnostních pásů, které vymezují bezpečný prostor nástupiště od nebezpečného prostoru při jeho hraně a tam, kde je hmatnost nízká či žádná, tuto situaci urychleně napravit.
Naznačená opatření, popř. jiné modernější metody zvýšení bezpečnosti, třeba v podobě automatického monitoringu nebezpečných situací, budeme s Dopravním podnikem hl. m. Prahy i nadále konzultovat a prosazovat.
Ale nakonec považuji za zásadní vyjádřit svůj názor, že nejvíce musíme pro svoji bezpečnost v metru udělat my sami, tedy při pohybu na nástupišti se maximálně soustředit a pokud si předem nejsme jisti dobrou znalostí stanic, v nichž se budeme pohybovat, je vhodné předem využít možnosti nácviku konkrétní trasy; tuto službu jsou připraveni poskytnout instruktoři Tyfloservisu.
K větší jistotě a znalosti metra může nevidomým pomoci i akce, kterou připravuje Dopravní podnik hlavního města Prahy ve spolupráci se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých České republiky na pondělí 28. října 2024. V tento den si nevidomí budou mít možnost ve stanici Budějovická metro přímo osahat, včetně možnosti prohlídky kolejiště. K účasti se můžete přihlásit na e-mailové adrese alblova@sons.cz
Nezapomeňte uvést kontakt na Vás, ideálně mail a telefon a také, z jakého města se na prohlídku vypravíte.
Zájemci budou rozděleni do jednotlivých skupin, prohlídka potrvá cca 45 minut.
Za SONS Luboš Zajíc
aktualizace 5.8.2023
Jaký je současný stav ve veřejném prostoru?
Co je možné spatřit na prostorech pro chodce?
Podrobněji můžete sledovat stav na průběžně aktualizované části zde.
Praha a Středočeský kraj-řešení problémů zastávek na znamení
Praha a Středočeský kraj - zastávky na znamení a případné řešení problémů
„STÍŽNOSTI, PODNĚTY A PŘIPOMÍNKY“ a ...
Pražská integrovaná doprava a zastávky bus jen na znamení
Pražská integrovaná doprava
Všechny zastávky autobusů a trolejbusů v rámci PID budou na znamení
Od 29. 6. 2024 bude nově pro všechny autobusové zastávky (včetně trolejbusových) v rámci PID platit jednotné pravidlo. Když budete chtít vystoupit na zastávce, stisknete tlačítko a...
Vyhláška 398/2009Sb. a platnost z pohledu zákona ...
Umělé vodící linie – nefunkční náhrada za bezpečnostní a varovné prvky
Umělé vodící linie jako nefunkční náhrada za bezpečnostní a varovné prvky
Platnost vyhlášky 398/2009 Sb. je ..
V Praze pokračujeme ve školení pracovníků MHMP, DPP, IPRu a dalších zájemců z řad škol, úřadů, projektantů na téma jak má a musí vypadat bezbariérové prostředí. Seznamujeme s legislativními požadavky, uživatelskými zkušenostmi, během prezentací v budově MHMP představujeme dobrá a chybná řešení úprav pro nevidomé a slabozraké. Současně formou praktických procházek s bílou holí a záslepkami přibližujeme tuto problematiku v terénu.
Přehled připravovaných akcí:
18. 4. MHMP, Jungmannova ulice
27. 4. Nuselská radnice a okolí
23. 5. místo ještě není určeno
30. 5. MHMP, Jungmannova ulice
Děkujeme MHMP a NRZP za spolupráci a účastníkům za velký zájem, za SONS Metodické centrum odstraňování bariér.
Počet obrázků: 4
Začátek: 18.04.2023
Konec: 18.04.2023
Kde: MHMP a okolí
Novinky v pražské integrované dopravě platné od 1.4.2023
Dovolujeme si Vás upozornit na následující novinky a aktualizace na webu Pražské integrované dopravy platné od 1.4.2023
zdroj: ROPID – Regionální organizátor Pražské integrované dopravy a ...
Česká pošta informuje
Česká pošta, s.p. nám zaslala informaci, že v letošním roce připravují realizace a otevření následujících nových poboček, ve kterých se počítá s vyvolávacím systémem napojeným na orientační hlasový majáček. Bude se jednat o tyto pobočky a přibližně o tyto termíny jejich otevření:
Pobočka Brno 2 a Kroměříž 2 v květnu, další pobočky postupně Brno 1 v červnu, Nový Jičín a Praha 56 v červenci, Ostrava 39 v srpnu, Třebíč 1 bude následovat v říjnu a Hadec králové 1 a Hostinné přiravuje otevření na přelomu roku 2023/24.
Školení odborníků na téma bezbariérovost staveb pokračuje v únoru 2023
Aktivní měsíc únor - školíme úředníky, projektanty a další odborníky
Ve dnech 14. 2., 16. 2. 20. 2. a výhledově ještě 27. 2. byly dohodnuty mezi školiteli SONS (Metodické centrum odstraňování bariér), MHMP a NRZP termíny školení na téma požadavky na bezbariérovost pozemních a dopravních staveb pro zájemce z řad odorníků. Přihlásili se zástupci z DPP, TSK, stavebních úřadů MHMP a MČ, z odboru památkové péče MHMP a také z Institutu plánování a rozvoje hlavního města (IPR).
Počet obrázků: 8
První letošní celodenní školení se zaměřením na bezbariérová řešení dopravních staveb proběhlo17. ledna 2023 ve Škodově paláci a využili ho ponejvíce pracovníci Metroprojektu a Dopravního podniku hl. města Prahy. Po dopolední teoretické části bylo v odpoledních hodinách možno pozorovat v okolí MHMP u Jugmannova náměstí třináct postav s bílou holí a se záslepkami, s průvodci z řad SONSu, MHMP, NRZP, jak se seznamují v praxi s problematikou samostatného pohybu a také bariér ve veřejném prostoru. Navazující část školení s prostorem na dotazy trvala do podvečerních hodin.
Ohlasy na poučnou procházku s bílou holí po infrastruktuře veřejné hromadné dopravy byly minulý rok veskrze pozitivní a rádi budeme v této vzájemné aktivitě s MHMP pokračovat.
Příští termíny jsou v plánu v polovině února a března, zájem projevili dle informací MHMP zaměstnanci organizací IPR, TSK, DPP, projektanti a úředníci městských částí.
Datum: 17.01.2023
Kde: MHMP
Změny v dopravě od poloviny ledna 2023 Praha - Jiřího z Poděbrad
Informace k plánované dopravní situaci od poloviny ledna 2023 v místě Jiřího z Poděbrad
Ražby na stavbě výtahů do/z metra na náměstí Jiřího z Poděbrad se blíží do finále směrem k prorážce do stanice, která by měla proběhnout ve druhé polovině ledna 2023. Paralelně s tím pokračují také stavební práce na modernizaci samotné stanice, které v lednu vstoupí do další etapy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a zhotovitelé, společnosti STRABAG a AŽD Praha, zde začnou s výměnou eskalátorů, jež potrvá cca deset měsíců. Z tohoto důvodu bude stanice metra Jiřího z Poděbrad na lince A od soboty 14. ledna 2023 uzavřena a vlaky ji budou pouze projíždět.
Pokud budou práce postupovat podle plánu, na začátku listopadu 2023 by měl DPP - Metro nové eskalátory uvést do provozu a stanici opět otevřít. Výtahy by podle aktuálního vývoje razících prací měly být zprovozněny na konci druhého čtvrtletí roku 2024.
Upozorňujeme, že současně s výměnou eskalátorů zhotovitelé odstraní také dva původní přístřešky u výstupu ze stanice do Vinohradské a Slavíkovy ulice. V průběhu dočasné uzavírky stanice Jiřího z Poděbrad budou chodníky v přilehlé části Vinohradské a Slavíkovy ulice součástí oplocené plochy zařízení staveniště. Pěší trasy budou značeny přes vnitřní část náměstí resp. od přechodů pro chodce v křižovatce ulic Vinohradská a U Vodárny. O přibližně 50 metrů severním směrem bude posunuta zastávka autobusové linky č. 101 ve Slavíkově ulici. Detailní dopravní opatření v souvislosti s dočasnou uzavírkou stanice Jiřího z Poděbrad DPP zveřejní po Novém roce.
Situaci budeme monitorovat a podávat vám v průběhu akce aktuální informace o podmínkách přístupnosti.
Zprávu podává Metodické centrum odstraňování bariér, Marie Málková, zdroj text a foto TZ DPP ze dne 7. 12. 2022
Dne 1. 12. 2022 proběhlo poslední v řadě letošních školení ve spolupráci SONSu a MHMP na téma řešení a dodržování podmínek bezbariérovosti veřejných prostranství pro nevidomé a
Počet obrázků: 6
Praha - uživatelské informace DPP - vybavenost stanic metra
Uživatelské odkazy na provozní doby a uzavírky WC v metru viz
https://www.dpp.cz/cestovani/wc-v-metru
Informace o stavu výtahů a plošin viz
Stav výtahů a plošin | Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (dpp.cz)