Světelná a akustická signalizace na přechodech SSZ a ČSN


Obrázek

 

Světelná a akustická signalizace na přechodech SSZ a ČSN z pohledu osob se zrakovým postižením aneb co má splňovat, minimální legislativní, bezpečnostní a funkční požadavky

Na přechodech v daných místech, kde je použito SSZ, musí být jako bezpečnostní minimum soulad s legislativními pravidly. Typ tlačítka (viz ČSN), jeho osazení (výška a směr – určuje i směr přecházení), slyšitelnost ze strany protější. Pokud se signalizace spouští pomocí vysílačky pro nevidomé (VPN) tak i dosah (normový min. ze 40 m). Tatáž pravidla platí i v případě režimu trvale oranžová pro auta, spuštění chodecké výzvy a signalizace min. na jeden cyklus. 

Legislativa

Vyhláška č. 294/2015 Sb., Vyhláška, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích

„HLAVA II, SVĚTELNÉ A AKUSTICKÉ SIGNÁLY

§ 13, Světelné signály

(1) Světelné signály pro chodce musí být doplněny příslušným akustickým signálem.

(2) Druhy, provedení, význam, popřípadě užití světelných signálů je uvedeno v příloze č. 9 k této vyhlášce.

§ 14,  Akustické signály

(1) Akustické signály informují osoby se zrakovým postižením o aktuálním světelném signálu na křižovatkách a přechodech pro chodce řízených světelnými signály.

(2) Akustické signály na přechodech pro chodce mají zvuk tikání nebo krátkých tónů o frekvenci 450 až 550 Hz.

(3) Zařízení pro akustickou signalizaci musí umožňovat osobě se zrakovým postižením, která přistupuje k místu (stožáru) s akustickou signalizací, bezpečně rozlišit, je-li v jejím směru chůze signál pro chodce se znamením „Stůj!“ nebo signál pro chodce se znamením „Volno“.

(4) „Signál pro chodce se znamením Stůj!“, „Signál pro chodce a cyklisty se znamením Stůj!“ a „Signál dvou vedle sebe umístěných střídavě přerušovaných červených světel“ jsou vyjádřeny akustickým signálem. Fáze červeného světelného signálu je navěštěná akustickým signálem o kmitočtu 1,5 Hz (1,5 tepů za sekundu).

(5) „Signál pro chodce se znamením Volno“ a „Signál pro chodce a cyklisty se znamením Volno“ jsou vyjádřeny akustickým signálem. Fáze zeleného světelného signálu je navěštěná akustickým signálem o kmitočtu 8 Hz (8 tepů za sekundu).“

Z ČSN 734001 Přístupnost a bezbariérové užívání

„Akustická signalizace pro chodce a orientační majáček musí být jednoznačně identifikovatelné podle příslušného povelu a akustického trylku/znělkou. Výrobky pro vytvoření těchto prvků nelze na určených stavbách použít k jinému účelu. Pro jejich certifikaci platí jiný právní předpis (viz -> pozn: povelová souprava musí splňovat: TN TZÚS 12.03.07 - Akustické orientační a informační majáky pro zrakově postižené! dle nařízení vlády 163/2002 – aktuálně technické podmínky pro přijímače a vysílače, pro kontrolu-technické řešení certifikovaného prvku (zde SSZ) což by měl dodavatel i korektně doložit při předání / „kaloudaci“. 

„6.2.3.1 Akustická signalizace

Akustická signalizace (akustické signály) slouží k orientaci nevidomých osob na křižovatkách a přechodech pro chodce řízených světelnými signály pro chodce

Pro bezpečné zajištění přecházení musí být tlačítka SSZ nasměrována do osy přechodu (vždy ke sloupu SSZ na straně protější), ve směru přecházení. Chodec se zrakovým postižením musí bezpečně a jednoznačně rozlišit i signál na sloupku SSZ, ke kterému přichází i s ohledem na okolní hlukové pozadí (případně funkční automatické přizpůsobení okolnímu hluku). /pozn. reproduktor nasměrován do paty sloupu na straně protější pro zajištění bezpečné slyšitelnosti signalizace, ke které se přichází. Zdroj akustického signálu je v blízkosti světelné signalizace/. V případě, že se SSZ spouští VPN je nutné zajistit i spuštění jiným způsobem (např. tlačítkem na SSZ - princip ovládání dvěma způsoby). Všechna akustická návěstidla na přechodech pro chodce a místech pro přecházení, která jsou od sebe vzdálená méně než 5,0 m, se vybavují rozpojovacím tlačítkem pro nevidomé, kterým se po dobu stisku vypnou akustické signály určené pro ostatní směry přecházení.

Minimální hlasitost akustické signalizace by měla být 10 dB.“

Akustická signalizace se spouští na výzvu (VPN a/nebo tlačítko na SSZ). 
Signál pro chodce se znamením „Stůj!", „Signál pro chodce a cyklisty se znamením Stůj!" nebo „Signál dvou vedle sebe umístěných střídavě přerušovaných červených světel" jsou vyjádřeny akustickým (zvukovým) signálem o kmitočtu cca 1,5 Hz. Na světelném přejezdovém zabezpečovacím zařízení (železničním přejezdu) je zvuk akustického signálu o oktávu vyšší.

Signál pro chodce se znamením „Volno“ nebo „Signál pro chodce a cyklisty se znamením Volno" jsou vyjádřeny akustickým (zvukovým) signálem o kmitočtu cca 8 Hz. Na světelném přejezdovém zabezpečovacím zařízení je zvuk akustického signálu o oktávu vyšší.

„Dosah dálkové aktivace (VPN) vysílačem VPN je nejméně 40 m“ (legislativní požadavek i uživatelský předpoklad)

"Akustické informace, které jsou součástí orientačního a informačního systému pro veřejnost, jsou osobám se zrakovým postižením poskytovány prostřednictvím povelové soupravy tvořené duálním (dvoupásmovým) vysílačem a duálním přijímačem rádiových signálů. Vysílač VPN a duální přijímač PPN pracují ve dvou frekvenčních pásmech, a to primárně v pásmu 80 MHz (jedna frekvence 86,79 MHz) a sekundárně v pásmu 434 MHz (v rozsahu 433,05 - 434,79 MHz).

Druhá sekundární frekvence na přijímačích ve vozidle veřejné dopravy je s ohledem na rušivost interních systémů a jejich stále zvyšující se množství a intenzity ve vozidlech nutná z důvodu bezpečné funkčnosti.

Duální přijímač PPN je nedílnou součástí prvků zabudovaných do stavby (např. orientační majáčky, akustická signalizace chodu pohyblivých schodů, pohyblivých chodníků a výtahů, akustická signalizace pro chodce apod.). Vysílač VPN je osobní kompenzační pomůckou osob se zrakovým postižením a není součástí stavby."

pro VPN "Ovládání akustických prvků
Pro jednotlivé povely přijímače platí tato pravidla:
e)    Povelem č. 5 se aktivuje akustická signalizace pro chodce."

Přechody vybavené světelnou signalizací musí být vybaveny též akustickou signalizací pro pozemní komunikace podle 6.2.3. Sloupek chodecké signalizace se umisťuje nejdále 750 mm od bezpečnostního odstupu a zpravidla do osy signálního pásu. V souběhu přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty nebo v jiných odůvodněných případech se tento sloupek umisťuje do vzdálenosti 900 až 1200 mm od okraje signálního pásu.
Tlačítko pro ovládání signalizace chodci musí být umístěno nejvýše 1200 mm od úrovně komunikace pro pěší a nasměrováno do osy přechodu / k SSZ na protější straně."

Na výše uvedené nejsou výjimky. 

Poznámka: Sloupek světelné signalizace (SSZ) se umisťuje ideálně do křížení signálního a varovného pásu. Ani z pohledu nevidomého a slabozrakého to NENÍ  PŘEKÁŽKA, naopak chodec sloupek cíleně hledá.
Za prvé jde za zvukem,za druhé potřebuje spustit chodeckou výzvu, tzn. požadavek na přecházení, zelenou, za třetí na straně protější jde za zvukem a 
v tomto místě očekává signální pás, který ho má dovést k přirozené vodící linie a to bezpečně bez překážek.

Dělené přechody s ostrůvky se světelnou signalizací

V případě, že je přechod dlouhý, aktuálně nad 8 metrů provádí se tak zvaný dělící ostrůvek.

Pokud je na přechodu osazena světelná signalizace přechází se touto úpravou přechod po několika částech. S jedním ostrůvkem je přechod rozdělen na dvě části, se dvěma ostrůvky může být přechod rozdělen na tři samostatné části.

V takovém případě může mít každý přechod svůj sloupek světelné signalizace pro chodce. Tlačítka mohou být i na jednom sloupku, ale každý směr má své tlačítko. Z ostrůvku mohou vést dle lokality i přechody do více směrů.

Světelná signalizace má akustický výstup (cvakání) buď trvalé nebo se spouští pomocí VPN nebo tlačítkem na tlačítku SSZ (tzn. dle legislativních požadavků).  Vlastní velikost ostrůvků může být různá. Při spuštění akustické signalizace s ohledem na bezpečný následný přechod, musí chodec rozlišit dle akustického signálu svůj směr chůze, ale hlavně informaci "stůj" nebo "volno", tzn. světelnou signalizaci "červená" nebo "zelená" pro chodce. Na takových to ostrůvcích mohou být tlačítka dvou typů. Jedna varianta: tlačítko s tak zvanou dělící funkcí, které funguje tak, že po dobu stisku cvaká jen signalizace ve směru chůze, tzn. tam kam je nasměrováno tlačítko (kam směřuje následná trasa) a vypne se akustická signalizace v ostatních směrech (za vámi, do boku apod.) a to v okruhu 5 m (viz ČSN 734001). Chodec tlačítko drží a při změně na zelenou jej pustí a přechází další část přechodu. Toto tlačítko je pro vidící modré, případně má nápis "pro nevidomé". Krátký stisk tohoto tlačítka žádnou funkci neprovede. Druhá varianta je v podstatě totéž, jen tlačítko je žluté a navíc má i funkci jako tlačítka s chodeckou výzvou, to znamená požadavek na "zelenou" v příštím cyklu. Toto tlačítko se zdvojenou funkcí se pozná tak, že na horní části tlačítka je proveden plastový výstupek, výlisek.

Ukázka z reálného provozu:

a) přechod přes pozemní komunikaci

b) přechod přes železniční trať s SSZ spustitelnou signalizací pomocí VPN

S tématem související (aby byl systém a prostor bezpečný a funkční):

Vodící linie pro přecházení (pro přechody a místa pro přecházení, viz ČSN)

Certifikované prvky pro signální a varovné pásy

Zajištění hmatového kontrastu (pro SP, VP, UVL - funkční a bezpečné řešení)

VPN návod, použití a ČSN

Alternativní tlačíka SSZ (možnost i přizpůsobení okol. hluku) AKUSTICKÉ TLAČÍTKO PRO CHODCE PPB-01 (PDF; 989 KB) (prizpůsobení okolnímu hluku, vibrační tl. pro hlucho slepé, spouštění akust. sig., spouštění zprávy např. o typu přechodu, reliéfní schéma přechodu, vzdálená správa..)  


Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR z.s. 2024 (c)