Asistence na železničních stanicích, dopravci a oneticket


Obrázek

 

Zajištění přepravy osob se zdravotním postižením s možností asistence

Pří cestování po železnici po České republice s potřebou asistence je možné využít několik variant.

Buď cestování s jedním dopravcem, u nějž je poptávána asistence a ten by měl zajistit / zprostředkovat asistenci při pohybu po stanici. Kontakty na jednotlivé dopravce níže.

Nebo druhá varianta, využít cestu s více železničními dopravci s ONE-TCKET s jednotnou jízdenkou, kde ONE-TICKET zajistí propojení s dopravci i se Správou železnic. Podrobnější popis v textu níže.

Železniční stanice, Správa železnic a asistence

Na základě Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007 a s cílem poskytnout osobám se zdravotním postižením a osobám s omezenou schopností pohybu a orientace (OOSPO) možnost cestovat po železnici poskytuje Správa železnic, státní organizace (SŽ) ve vybraných železničních stanicích a zastávkách v rámci stanovené provozní doby službu pomoci:

Objednat asistenci na nádraží zde

Doprovod při pohybu v prostorách stanice:

  • kde SŽ zajišťuje pomoc s orientací a pohybem v prostorách stanice při příchodu/odchodu na/z nástupiště a na nástupišti na místo předpokládaného zastavení vlaku a při přestupu;

Služba pomoci je poskytována osobám, které mají trvalé nebo dočasné fyzické, mentální, duševní nebo smyslové postižení, které jim v interakci s různými překážkami může bránit v plném a účinném využívání dopravních prostředků na rovnoprávném základě s ostatními cestujícími.

Požadavky na zajištění pomoci při cestování po železnici se podávají nejméně 24 hod. před nástupem k přepravě prostřednictvím objednávkového systému společnosti CENDIS (na webové adrese nebo u příslušného dopravce (při přepravě jedním dopravcem v rámci jedné cesty).

Požadavky podané v kratším termínu nemusí být zajištěny!

SŽ poskytuje výše uvedené služby pomoci bezplatně na základě schválené žádosti.

Podmínky při zajištění pomoci:

  • Požadavek na poskytnutí pomoci při nástupu/výstupu do/z vlaku pomocí plošiny také pro svého asistenčního/vodícího psa musí být předem projednán.
  • SŽ nezajišťuje další služby - pomoc se zavazadly, venčení asistenčního psa, nákup v prostorách stanice, úschovu invalidního vozíku apod.
  • SŽ nezajišťuje činnosti související s přepravou, např. prodej jízdních dokladů, zajištění rezervací, přepravu zavazadel, zde platí přepravní podmínky konkrétního dopravce.
  • OOSPO odkázaná na trvalou pomoc nebo trvalý dohled jiné osoby musí být při poskytnutí pomoci doprovázena po celou dobu poskytnutí pomoci svým průvodcem.
  • Pokud OOSPO nemůže cestu nastoupit, informuje o tomto neprodleně místo, ze kterého mu byla přeprava potvrzena.
  • Pokud se OOSPO nedostaví k přepravě na určené místo a ve stanoveném čase, schválená pomoc se ruší v plném rozsahu.
  • OOSPO, která nevyžaduje pomoc při nástupu, výstupu a přestupu do/z vlaku, ani pomoc v prostorách stanice, nemusí o své cestě SŽ předem informovat. Přebírá tímto zodpovědnost za svoji bezpečnost při pohybu v prostorách stanice.

 

Podmínky asistence / poskytnutí pomoci Správou železnic (pdf)

Zdroj www: Správa železnic a asistence

 

ONE TICKET - Jednotná jízdenka napříč železničními dopravci s možností asistence

www: www.oneticket.cz/assistence

formulář s možností objednávky 24 hodin předem,

non-stop zákaznická podpora

kontakt: asistence@oneticket.czv

telefon: 222 266 755

 

Postup objednání

  1. Asistenci je nutné objednat nejpozději 48 hodin před odjezdem vlaku. Pokud již máte koupený lístek OneTicket, je možné o asistenci požádat ještě i 24 hodin předem.
  2. Vyberte spoj, který Vám nejlépe vyhovuje a který poskytne služby odpovídající Vašim potřebám.
  3. Vyplňte do formuláře, jaký druh asistence potřebujete, a zařídíme, že o Vás budou provozovatelé stanic i dopravci vědět.
  4. Vyčkejte na potvrzení, až nám všichni dopravci potvrdí, že o vás ví a mohou vám poskytnout požadovanou službu, pošleme vám emailem potvrzení.
  5. Kupte si jízdenku OneTicket. Pořídit lze on-line nebo na pokladnách. Jízdní doklad stačí provázat s asistencí do 24 hodin před cestou.
  6. Na místě je třeba být alespoň 30 min. před odjezdem. Pak už jen vyčkejte na obsluhu.

(zdroj OneTicket-asistence)

 

V případě využití jednoho dopravce, zde kontakty na základní / největší (abecedně):

 

ARRIVA vlaky s.r.o.

www provozovatele

kontakt: www.arriva.cz

telefon: 725 100 725

Poznámka: Smluvní přepravní podmínky (SPP) Arriva, čl.8

SPP krajů: Zlínský, Plzeňský a Jihomoravský

 

České dráhy, a.s.

www provozovatele

kontakt: info@cd.cz

zajištění asistence přes objednávkovém formulář

telefon: 221 111 122

Poznámka: Smluvní přepravní podmínky: kapitola IV-odst. 36 až 39

 

Die Länderbahn CZ, s.r.o.

www provozovatele

kontakt: informace@laenderbahn.com

asistence email: dotazy@laenderbahn.com

telefon: 484 800 595, 478 479 202

přes www: www.laenderbahn.cz sekce Služby - Dotaz

Poznámka: smluvní přepravní podmínky provozovatele SPP Laenderbahn, §10

Dvě linky: z Rakovníka do Žatce a Oseka

 

GW Cargo s.r.o. (součást GW Train Regio a.s.)

www provozovatele

email: prm@gwtr.cz , info.sumava@gwtr.cz

telefon: 733 785 009     

Poznámka: smluvní přepravní podmínky provozovatele (SPP) Šumava, kap. VIII

Trať: Šumava a Pošumaví

 

GW Train Regio a.s.

www provozovatele

kontakt: info@gwtr.cz

telefon 734 640 410     

Poznámka: smluvní přepravní podmínky provozovatele (SPP) GX Train Regio Kapitola XIV

 

KŽC Doprava, s.r.o.

www provozovatele

kontakt: ales.svoboda@kzc.cz

telefon: 774 592 018

Poznámka: smluvní přepravní podmínky provozovatele (SPP) KŽS, kapitola VIII.

 

Leo expres s.r.o.

www provozovatele

kontakt: info@le.cz, orlicko@le.cz

Podmínky na webu: Nástup a výstup, 24 hodin předem, případně chat 8:00 - 20:00h

 

Railway Capital a.s.

www provozovatele

kontakt: info@rcas.cz

Poznámka: smluvní přepravní podmínky provozovatele (SPP) RCAS, kapitola XII.

 

RegioJet a.s.

www provozovatele

kontakt: info@regiojet.cz, info@regiojet.cz, vozickari@regiojet.cz

telefon: 222 222 221

Poznámka: smluvní přepravní podmínky provozovatele (SPP) S 49 a S61, čl . V, RegiJet,čl.VII

 

Přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace řeší Smluvní přepravní podmínky (SPP). Smluvní přepravní podmínky a tarify se liší u menších přepravců na jednotlivých tratích a lokalitách, Někdy platí více SPP – krajská, ONE TICKET, dopravce pro daný region. Také tarifů na jednotlivých linkách může být i více.

 

Legislativa:

Nařízení evropského parlamentu a rady 2021/782

Práva a povinnosti osob se zdravotním postižením (OZP) v železniční přepravě upravuje nařízení evropského parlamentu a rady 2021/782, o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě, a to v kapitole V. (čl. 21 – čl. 26). Úprava obsažená v tomto nařízení EU je v České republice přímo aplikována. Asistenci pro OZPv železniční dopravě upravuje čl. 27 nařízení nazvaný „Pomoc v železničních stanicích a ve vlaku“. Podle čl. 27 odst. 1 písm. d) až g) nařízení je pomoc osobám se zdravotním postižením a osobám s omezenou schopností pohybu a orientace poskytována takto:

  1. d) pro vlaky bez obsluhy poskytují provozovatelé stanic nebo železniční podniky bezplatnou pomoc v souladu s pravidly pro přístup uvedenými v čl. 21 odst. 1 při nastupování do vlaku a vystupování z vlaku, pokud jsou ve stanici ve službě vyškolení zaměstnanci;
  2. e) při odjezdu z obsazené železniční stanice, při průjezdu touto stanicí nebo po příjezdu do ní poskytuje provozovatel stanice nebo železniční podnik bezplatnou pomoc takovým způsobem, aby daná osoba byla schopna nastoupit do vlaku, přestoupit na železniční přípoj, na který má přepravní doklad, nebo z vlaku vystoupit, pokud jsou ve stanici ve službě vyškolení zaměstnanci; pokud byla potřeba pomoci předem oznámena podle čl. 24 písm. a), zajistí provozovatel stanice nebo železniční podnik poskytnutí požadované pomoci;
  3. f) v neobsazených stanicích poskytují železniční podniky bezplatnou pomoc ve vlaku a při nastupování do vlaku a vystupování z něj, jestliže je vlak doprovázen vyškolenou posádkou;
  4. g) není-li ve vlaku vyškolená doprovodná posádka a ve stanici vyškolení zaměstnanci, vynaloží provozovatelé stanic nebo železniční podniky veškeré náležité úsilí, aby zdravotně postižené osoby a osoby s omezenou schopností pohybu a orientace měly přístup k cestování vlakem.

Povinnosti provozovatele stanic a dopravce se liší podle toho, zda se jedná o obsazenou či neobsazenou stanici, ale v zásadě by vždy měli poskytovat takovou pomoc, aby OZP byla schopna nastoupit do vlaku, vystoupit z něj, případně ve stanici přestoupit, z čehož vyplývá, že by měli poskytovat asistenci i v rámci železniční stanice, aby OZP mohla nastoupit do vlaku, musí se dostat do místa, odkud vlak odjíždí.

V případě problémů nebo zkušeností nám prosím napište na email bariery@sons.cz s předmětem „asistence“. Děkujeme i za názor.

 


Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z. s. (c) 2025