Rubriky


Sociálně právní poradna

 

Registrované sociálněprávní poradny SONS ČR

V souladu s ustanovením § 78 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, získala Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých oprávnění k poskytování odborného sociálně právního poradenství a to na základě rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy o registraci této sociální služby.

V současné době provozuje Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých v rámci celé České republiky 19 odborných (registrovaných) pracovišť – sociálních poraden, které poskytují osobám se zrakovým postižením a jejich rodinným příslušníkům (osobám blízkým) základní a odborné sociální poradenství směřující k řešení nepříznivé sociální situace vzniklé nebo hrozící v důsledku zrakového postižení. Cílem sociálního poradenství poskytovaného sociálními poradnami SONS ČR je umožnit lidem se zrakovým postižením starším 16 let (případně jejich rodinným příslušníkům a osobám blízkým), jež se dostali do nepříznivé životní situace, řešit ji prostřednictvím poskytování bezplatných, nestranných, nezávislých a diskrétních informací, rad a případné další pomoci.

Sociální poradny SONS ČR poskytují:

  • informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb uživatele
  • informace o základních právech a povinnostech v souvislosti s poskytováním sociálních služeb (včetně poradenství v oblasti uzavírání smluv o poskytování sociálních služeb)
  • informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se podílejí na péči o osobu se zrakovým postižením starší 16 let
  • informace o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče
  • odborné poradenství v oblasti systému dávek státní sociální podpory, důchodového pojištění, pracovního práva a zaměstnanosti
  • odborné poradenství zajišťující základní orientaci v dalších odvětvích práva
  • odborné poradenství v oblasti vzdělávání a přípravy k povolání
  • odborné poradenství v oblasti pracovního uplatnění
  • odborné poradenství v oblasti kompenzačních pomůcek,
  • odborné poradenství v oblasti odstraňování bariér
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (zejména pomoc při sepsání žádosti, odvolání a dalších právních úkonů)

V rámci sociálního poradenství má každý uživatel zaručeno právo respektování svobodné volby způsobu řešení své nepříznivé sociální situace.

Uživatel, resp. zájemce o poradenství může poradnu kontaktovat telefonicky, písemně (běžnou nebo e-mailovou poštou, v běžném i Braillově bodovém písmu). Dále je možné poradnu navštívit osobně v návštěvních hodinách nebo po předchozí domluvě s pracovníkem poradny i mimo tyto hodiny.

Jak se k nám dostanete?

Popisy tras k nám vytvořené s ohledem na specifika orientace osob se zrakovým postižením najdete v sekci "Popis tras" na stránce Navigačního centra.

V době nepřítomnosti pracovníků v poradně (tzn. zejména v době mimo návštěvní hodiny) je k dispozici telefonní záznamník, na kterém je možné zanechat dotaz, včetně kontaktu. Pracovníci poradny budou následně zájemce o poradenství kontaktovat a jejich dotazy zodpoví.

Zákon o sociálních službách nestanoví povinnost uzavírat o poskytnutí sociálního poradenství s uživatelem služby písemnou smlouvu. Vzájemná práva a povinnosti, rozsah, forma a další náležitosti vztahující se k poskytovanému poradenství však mohou být mezi uživatelem a poradcem blíže sjednány ústně. V případě, že uživatel projeví zájem, aby o poskytování poradenství byla sepsána písemná smlouva (například v případě, kdy je poradce požádán uživatelem o sepsání určitého právního úkonu – odvolání, správní žaloba, žádost apod.), je poradce písemnou smlouvu o poskytnutí sociální služby (sociálního poradenství) povinen sepsat. Případně je povinen uživateli vydat písemné oznámení s uvedením důvodu odmítnutí poskytnutí služby. Poskytnutí sociálního poradenství může být odmítnuto pouze z důvodů stanovených zákonem a dále v případě, kdy osoba žádá o poskytnutí poradenství, které poradna není oprávněna poskytovat. Dle zákona o sociálních službách je poskytovatel sociálních služeb oprávněn poskytnutí služby odmítnout v případě, kdy: 

  1. neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá
  2. nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá 

Sociální poradci SONS ČR nemohou zejména zastupovat uživatele ve věcech, které spadají do okruhu činností vymezených zákonem o advokacii, tj. především nemohou zastupovat uživatele v řízení před soudy a správními orgány. Zastoupení pracovníky před správními orgány je možné jen ve výjimečných situacích, vždy na žádost uživatele, a jen tehdy, týká-li se případ problematiky sociálního poradenství (např. řízení na ÚP, OSSZ, ČSSZ apod.). Pracovníci sociálně právních poraden SONS ČR mohou dále odmítnout žádosti o poskytnutí bezplatných právních služeb, které se ve své podstatě týkají zhodnocování majetku (například koupě bytu, pozemků, nemovitostí), neboť se jedná o případy, které nezakládají důvodnost k poskytnutí bezplatného sociálně právního poradenství.

Odborné sociálně právní poradenství poskytované sociálními poradnami SONS ČR je zásadně bezplatné a to ve všech úrovních (informace, rada, aktivní pomoc při přípravě právních podkladů – žádost, odvolání, stížnost apod.)

Odborné sociálně právní poradenství je poskytováno diskrétně, co se v poradně zjistí od uživatele, včetně informace o tom, že poradnu navštívil, nebude bez výslovného souhlasu uživatele předáno nikomu mimo poradnu. Uživatel může vystupovat anonymně, poradce i organizace jsou vázáni mlčenlivostí, není-li to v rozporu s platnými právními předpisy.

Poradci uchovávají v tajnosti osobní údaje uživatele a pracují pouze s těmi osobními údaji, které jsou nezbytné pro zajištění bezpečné a kvalitní služby. Sociální poradna při práci s osobními údaji uživatele služeb poradny postupuje v souladu s obecně závaznými normami, zejména zákonem č. 101/2000 Sb.

S pravidly pro poskytování odborného sociálně právního poradenství je možné se blíže seznámit v provozním řádu poradny, který je veřejně dostupný v prostorách každé poradny, případně je možné obrátit se přímo na jednotlivé sociálně právní poradny SONS ČR, kde Vám pracovníci rádi poskytnou bližší informace o pravidlech poskytování této služby.

Uživatelé služby odborného sociálně právního poradenství mají rovněž možnost vyjádřit se k úrovni poskytované služby. Podrobná pravidla pro podávání, přijímání a vyřizování případných stížností a podnětů jsou obsažena v řádu stížností, který je rovněž veřejně dostupný v prostorách poradny.

V roce 2014 byla Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých vydána aktualizovaná publikace "Přehled základních sociálně právních a pracovněprávních informací pro nevidomé a slabozraké občany" (autor JUDr. Pavel Ptáčník). Tato publikace poskytující uživatelům se zrakovým postižením ucelený přehled o jednotlivých nárocích, právech i povinnostech je všem zájemcům se zrakovým postižením k dispozici v digitální podobě zdarma v Knihovně digitálních dokumentů.

Další poskytovatelé sociálních služeb pro osoby se zrakovým postižením 

Více informací v Registru poskytovatelů sociálních služeb na internetových stránkách MPSV.

Příspěvky

  • odpověď na dotaz z oblasti dědění,
  • proč je vhodné a je-li pro nevidomé možné nahlížet do katastru nemovitostí.


 

  • informace o zvláštnostech příspěvku na vodicího psa a
  • novinka z oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením


 

  • o pravidlech pro pracovní poměr na dobu určitou a o tom,
  • co je to kvitance.


 

  • Pořizování poslední vůle mají nevidomí konečně o něco snazší
  • Daň z nabytí nemovitých věcí
  • Daň z nemovitých věcí


 

  • Daňový speciálek



 

  • důchodový věk a důchodové kalkulačky
  • mimosoudní řešení spotřebitelských sporů


 

Publikováno 16.11.2016 20:51, Zajíc Luboš

Právní stránka podpisu nevidomých


 

  • Od ledna 2017 se zvýší důchody
  • Co je to „odkaz“?
  • Forma změny stanov společenství vlastníků jednotek


 

  • minimální a zaručená mzda
  • povinná kontrola kotlů na pevná paliva
  • odpovědi na dva dotazy z oblasti nájmu domu či bytu


 

  • Skončení dohody o provedení práce
  • Zvýšení příspěvku na péči
  • Hospitalizace nevidomého pacienta s průvodcem


 

  • vrátíme se k pravidlům bezplatného užívání dálnic (bez dálniční známky)
  • odpovíme na dotaz poživatele invalidního důchodu pro invaliditu II. stupně, který se ptá, jak dlouho mu bude vypláceno nemocenské a
  • nakonec nastíníme základní rozdíly mezi advokátem a notářem


 

  • zda je legální či nikoliv získávat v době dočasné pracovní neschopnosti jiný příjem, než je náhrada mzdy, resp. nemocenské a
  • o průběhu jednání Vládního výboru pro zdravotně postižené občany o novele zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání


 

  • Předpokládaná cena 24 000  Kč a její dopady na řízení o příspěvku na zvláštní pomůcku
  • Podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – část třetí


 

  • Vliv skončení pracovního poměru na výši podpory v nezaměstnanosti a
  • pokračování informování o nových pravidlech pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.


 

  • informace o slevách z cen telekomunikačních služeb
  • popis změn legislativy v oblasti vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami


 

V dnešním článku se dozvíte

-       o novele zákona o zaměstnanosti a

-       o tom, co by naše organizace uvítala v oblasti příspěvku na zvláštní pomůcku.



 

Cestovat s průvodcem není pro držitele průkazu ZTP/P povinností, ale oprávněním!

Úprava předkupního práva spoluvlastníků v novém občanském zákoníku



 

Článek je zaměren na dávku ze systému státní sociální podpory, příspěvek na bydlení.



 

Článek se zabývá eledtronickými úkony OSVČ a informacemi z práva dědického, konkrétně zřeknutím se dědického práva, odmítnutím a vzdáním se dědictví.



 

Přinášíme ověřené informace pro příjemce příspěvku na mobilitu. Poté odpovíme na dva dotazy týkající se dědění.



 



Zobrazena stránka 1 z 2 (celkem 34 záznamů)
Jít na stránku: 1 2

Technické informace

301831 (od 28.10.2012)

Web technicky provozuje:

K jakémukoliv užití textů a obrázků uvedených na tomto serveru je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2012 - 2017 SONS ČR, z. s.