Sociálně právní poradna
Registrované sociálněprávní poradny SONS ČR
V souladu s ustanovením § 78 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, získala Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých oprávnění k poskytování odborného sociálně právního poradenství a to na základě rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy o registraci této sociální služby.
V současné době provozuje Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých v rámci celé České republiky 22 odborných (registrovaných) pracovišť – sociálních poraden, které poskytují osobám se zrakovým postižením a jejich rodinným příslušníkům (osobám blízkým) základní a odborné sociální poradenství směřující k řešení nepříznivé sociální situace vzniklé nebo hrozící v důsledku zrakového postižení. Cílem sociálního poradenství poskytovaného sociálními poradnami SONS ČR je umožnit lidem se zrakovým postižením starším 16 let (případně jejich rodinným příslušníkům a osobám blízkým), jež se dostali do nepříznivé životní situace, řešit ji prostřednictvím poskytování bezplatných, nestranných, nezávislých a diskrétních informací, rad a případné další pomoci.
Sociální poradny SONS ČR poskytují:
- informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb uživatele
- informace o základních právech a povinnostech v souvislosti s poskytováním sociálních služeb (včetně poradenství v oblasti uzavírání smluv o poskytování sociálních služeb)
- informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se podílejí na péči o osobu se zrakovým postižením starší 16 let
- informace o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče
- odborné poradenství v oblasti systému dávek státní sociální podpory, důchodového pojištění, pracovního práva a zaměstnanosti
- odborné poradenství zajišťující základní orientaci v dalších odvětvích práva
- odborné poradenství v oblasti vzdělávání a přípravy k povolání
- odborné poradenství v oblasti pracovního uplatnění
- odborné poradenství v oblasti kompenzačních pomůcek,
- odborné poradenství v oblasti odstraňování bariér
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (zejména pomoc při sepsání žádosti, odvolání a dalších právních úkonů)
V rámci sociálního poradenství má každý uživatel zaručeno právo respektování svobodné volby způsobu řešení své nepříznivé sociální situace.
Uživatel, resp. zájemce o poradenství může poradnu kontaktovat telefonicky, písemně (běžnou nebo e-mailovou poštou, v běžném i Braillově bodovém písmu). Dále je možné poradnu navštívit osobně v návštěvních hodinách nebo po předchozí domluvě s pracovníkem poradny i mimo tyto hodiny.
Jak se k nám dostanete?
Popisy tras k nám vytvořené s ohledem na specifika orientace osob se zrakovým postižením najdete v sekci "Popis tras" na stránce Navigačního centra.
V době nepřítomnosti pracovníků v poradně (tzn. zejména v době mimo návštěvní hodiny) je k dispozici telefonní záznamník, na kterém je možné zanechat dotaz, včetně kontaktu. Pracovníci poradny budou následně zájemce o poradenství kontaktovat a jejich dotazy zodpoví.
Zákon o sociálních službách nestanoví povinnost uzavírat o poskytnutí sociálního poradenství s uživatelem služby písemnou smlouvu. Vzájemná práva a povinnosti, rozsah, forma a další náležitosti vztahující se k poskytovanému poradenství však mohou být mezi uživatelem a poradcem blíže sjednány ústně. V případě, že uživatel projeví zájem, aby o poskytování poradenství byla sepsána písemná smlouva (například v případě, kdy je poradce požádán uživatelem o sepsání určitého právního úkonu – odvolání, správní žaloba, žádost apod.), je poradce písemnou smlouvu o poskytnutí sociální služby (sociálního poradenství) povinen sepsat. Případně je povinen uživateli vydat písemné oznámení s uvedením důvodu odmítnutí poskytnutí služby. Poskytnutí sociálního poradenství může být odmítnuto pouze z důvodů stanovených zákonem a dále v případě, kdy osoba žádá o poskytnutí poradenství, které poradna není oprávněna poskytovat. Dle zákona o sociálních službách je poskytovatel sociálních služeb oprávněn poskytnutí služby odmítnout v případě, kdy:
- neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá
- nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá
Sociální poradci SONS ČR nemohou zejména zastupovat uživatele ve věcech, které spadají do okruhu činností vymezených zákonem o advokacii, tj. především nemohou zastupovat uživatele v řízení před soudy a správními orgány. Zastoupení pracovníky před správními orgány je možné jen ve výjimečných situacích, vždy na žádost uživatele, a jen tehdy, týká-li se případ problematiky sociálního poradenství (např. řízení na ÚP, OSSZ, ČSSZ apod.). Pracovníci sociálně právních poraden SONS ČR mohou dále odmítnout žádosti o poskytnutí bezplatných právních služeb, které se ve své podstatě týkají zhodnocování majetku (například koupě bytu, pozemků, nemovitostí), neboť se jedná o případy, které nezakládají důvodnost k poskytnutí bezplatného sociálně právního poradenství.
Odborné sociálně právní poradenství poskytované sociálními poradnami SONS ČR je zásadně bezplatné a to ve všech úrovních (informace, rada, aktivní pomoc při přípravě právních podkladů – žádost, odvolání, stížnost apod.)
Odborné sociálně právní poradenství je poskytováno diskrétně, co se v poradně zjistí od uživatele, včetně informace o tom, že poradnu navštívil, nebude bez výslovného souhlasu uživatele předáno nikomu mimo poradnu. Uživatel může vystupovat anonymně, poradce i organizace jsou vázáni mlčenlivostí, není-li to v rozporu s platnými právními předpisy.
Poradci uchovávají v tajnosti osobní údaje uživatele a pracují pouze s těmi osobními údaji, které jsou nezbytné pro zajištění bezpečné a kvalitní služby. Sociální poradna při práci s osobními údaji uživatele služeb poradny postupuje v souladu s obecně závaznými normami, zejména obecným nařízením EU o ochraně osobních údajů (GDPR, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679) a zákonem o zpracování osobních údajů (z. č. 110/2019 Sb.).
S pravidly pro poskytování odborného sociálně právního poradenství je možné se blíže seznámit v provozním řádu poradny, který je veřejně dostupný v prostorách každé poradny, případně je možné obrátit se přímo na jednotlivé sociálně právní poradny SONS ČR, kde Vám pracovníci rádi poskytnou bližší informace o pravidlech poskytování této služby.
Uživatelé služby odborného sociálně právního poradenství mají rovněž možnost vyjádřit se k úrovni poskytované služby. Podrobná pravidla pro podávání, přijímání a vyřizování případných stížností a podnětů jsou obsažena v řádu stížností, který je rovněž veřejně dostupný v prostorách poradny.
V roce 2018 byla Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých vydána aktualizovaná publikace "Přehled základních sociálně právních a pracovněprávních informací pro nevidomé a slabozraké občany" (autor JUDr. Pavel Ptáčník). Tato publikace poskytující uživatelům se zrakovým postižením ucelený přehled o jednotlivých nárocích, právech i povinnostech je všem zájemcům se zrakovým postižením k dispozici v digitální podobě zdarma v Knihovně digitálních dokumentů.
Další poskytovatelé sociálních služeb pro osoby se zrakovým postižením
Více informací v Registru poskytovatelů sociálních služeb na internetových stránkách MPSV.
Příspěvky
Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS – 11/2015
O činnosti sociálně právní komise SONS a o tom,
co přinesla novelizace zákona o zaměstnanosti
Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS – 10/2015
Tentokrát přinášíme informace z těchto oblastí:
- výměna průkazu osoby se zdravotním postižením,
- minimální mzda
- příspěvek na úpravu bytu a
- podpůrčí doba při nemocenském.
SONS se zúčastnila semináře pořádaného místopředsedkyní výboru pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Radkou Maxovou, jehož tématem byla prezentace postojů k současné a budoucí koncepci příspěvku na péči. Zajímá Vás, co bylo obsahem prezentace SONS?
Informace a odpovědi ze Sociálně-právní poradny SONS Praha- 02/2015
Článek s právní tematikou: výměna průkazu osoby se zdravotním postižením a popis existujících jiných důležitých osobních překážek v práci na straně zaměstnance (pokračování)
Rok 2014:Článek na právní téma č. 1 - nejčastější dotazy v sociálně právní poradně SONS
1. Nový občanský zákoník - opatření při narušení schopnosti zletilého právně jednat
2. Možnost výdělku při pobírání invalidního důchodu 3. stupně
Rok 2013:Článek na právní téma č. 12 - nejčastější dotazy v sociálně právní poradně SONS:
1. Invalidní důchody 1. a 2. stupně
2. Zákonný přechod z invalidního do starobního důchodu
Aktuální informace k činnosti sociálněprávní komise SONS ČR ze dne 9.9.2013
Rok 2013:Článek na právní téma č. 10 - nejčastější dotazy v sociálně právní poradně SONS:
1. Kdy, kdo a jak musí při pobírání příspěvku na péči hlásit hospitalizaci ve zdravotnickém zařízení a jaký vliv má hospitalizace na výplatu příspěvku,
2. několik užitečných informací k uzavírání pracovní smlouvy
3. co zajímavého se z pohledu českých zrakově postižených stalo v červnu v marockém městě Marrakéš
Rok 2013:Článek na právní téma č. 9 - Nejčastější dotazy v sociálně právní poradně SONS:
- Vývoj kolem sKaret,
- Dobrá zpráva pro držitele vodicích psů a
- Nový občanský zákoník – záruka při nákupu zboží v obchodě
Přehled základních sociálněprávních a pracovněprávních informací pro nevidomé a slabozraké občany - JUDr.Pavel Ptáčník
Přehledná příručka obsahující sociálněprávní informace pro zrakově postižené.
Bližší informace, jaké služby a za jakých podmínek je poskytují sociálněprávní poradny SONS ČR.
Rok 2013:Článek na právní téma č. 8 - nejčastější dotazy v sociálně právní poradně SONS
1. Osvobození od poplatků - ověření podpisu
2. Osvobození od správních poplatků
3. Osvobození od místních poplatků, poplatek ze psů
4. Zkušební doba při uzavírání pracovní smlouvy