Sociálně právní poradna
Registrované sociálně právní poradny SONS ČR
V souladu s ustanovením § 78 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, získala Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých oprávnění k poskytování odborného sociálně právního poradenství a to na základě rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy o registraci této sociální služby.
V současné době provozuje Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých v rámci celé České republiky 24 odborných (registrovaných) pracovišť – sociálních poraden, které poskytují osobám se zrakovým postižením a jejich rodinným příslušníkům (osobám blízkým) základní a odborné sociální poradenství směřující k řešení nepříznivé sociální situace vzniklé nebo hrozící v důsledku zrakového postižení. Cílem sociálního poradenství poskytovaného sociálními poradnami SONS ČR je umožnit lidem se zrakovým postižením starším 16 let (případně jejich rodinným příslušníkům a osobám blízkým), jež se dostali do nepříznivé životní situace, řešit ji prostřednictvím poskytování bezplatných, nestranných, nezávislých a diskrétních informací, rad a případné další pomoci.
Sociální poradny SONS ČR poskytují:
- informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb uživatele
- informace o základních právech a povinnostech v souvislosti s poskytováním sociálních služeb (včetně poradenství v oblasti uzavírání smluv o poskytování sociálních služeb)
- informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se podílejí na péči o osobu se zrakovým postižením starší 16 let
- informace o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče
- odborné poradenství v oblasti systému dávek státní sociální podpory, důchodového pojištění, pracovního práva a zaměstnanosti
- odborné poradenství zajišťující základní orientaci v dalších odvětvích práva
- odborné poradenství v oblasti vzdělávání a přípravy k povolání
- odborné poradenství v oblasti pracovního uplatnění
- odborné poradenství v oblasti kompenzačních pomůcek,
- odborné poradenství v oblasti odstraňování bariér
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (zejména pomoc při sepsání žádosti, odvolání a dalších právních úkonů)
V rámci sociálního poradenství má každý uživatel zaručeno právo respektování svobodné volby způsobu řešení své nepříznivé sociální situace.
Uživatel, resp. zájemce o poradenství může poradnu kontaktovat telefonicky, písemně (běžnou nebo e-mailovou poštou, v běžném i Braillově bodovém písmu). Dále je možné poradnu navštívit osobně v návštěvních hodinách nebo po předchozí domluvě s pracovníkem poradny i mimo tyto hodiny.
Jak se k nám dostanete?
Popisy tras k nám vytvořené s ohledem na specifika orientace osob se zrakovým postižením najdete v sekci "Popis tras" na stránce Navigačního centra.
V době nepřítomnosti pracovníků v poradně (tzn. zejména v době mimo návštěvní hodiny) je k dispozici telefonní záznamník, na kterém je možné zanechat dotaz, včetně kontaktu. Pracovníci poradny budou následně zájemce o poradenství kontaktovat a jejich dotazy zodpoví.
Zákon o sociálních službách nestanoví povinnost uzavírat o poskytnutí sociálního poradenství s uživatelem služby písemnou smlouvu. Vzájemná práva a povinnosti, rozsah, forma a další náležitosti vztahující se k poskytovanému poradenství však mohou být mezi uživatelem a poradcem blíže sjednány ústně. V případě, že uživatel projeví zájem, aby o poskytování poradenství byla sepsána písemná smlouva (například v případě, kdy je poradce požádán uživatelem o sepsání určitého právního úkonu – odvolání, správní žaloba, žádost apod.), je poradce písemnou smlouvu o poskytnutí sociální služby (sociálního poradenství) povinen sepsat. Případně je povinen uživateli vydat písemné oznámení s uvedením důvodu odmítnutí poskytnutí služby. Poskytnutí sociálního poradenství může být odmítnuto pouze z důvodů stanovených zákonem a dále v případě, kdy osoba žádá o poskytnutí poradenství, které poradna není oprávněna poskytovat. Dle zákona o sociálních službách je poskytovatel sociálních služeb oprávněn poskytnutí služby odmítnout v případě, kdy:
- neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá
- nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá
Sociální poradci SONS ČR nemohou zejména zastupovat uživatele ve věcech, které spadají do okruhu činností vymezených zákonem o advokacii, tj. především nemohou zastupovat uživatele v řízení před soudy a správními orgány. Zastoupení pracovníky před správními orgány je možné jen ve výjimečných situacích, vždy na žádost uživatele, a jen tehdy, týká-li se případ problematiky sociálního poradenství (např. řízení na ÚP, OSSZ, ČSSZ apod.). Pracovníci sociálně právních poraden SONS ČR mohou dále odmítnout žádosti o poskytnutí bezplatných právních služeb, které se ve své podstatě týkají zhodnocování majetku (například koupě bytu, pozemků, nemovitostí), neboť se jedná o případy, které nezakládají důvodnost k poskytnutí bezplatného sociálně právního poradenství.
Odborné sociálně právní poradenství poskytované sociálními poradnami SONS ČR je zásadně bezplatné a to ve všech úrovních (informace, rada, aktivní pomoc při přípravě právních podkladů – žádost, odvolání, stížnost apod.)
Odborné sociálně právní poradenství je poskytováno diskrétně, co se v poradně zjistí od uživatele, včetně informace o tom, že poradnu navštívil, nebude bez výslovného souhlasu uživatele předáno nikomu mimo poradnu. Uživatel může vystupovat anonymně, poradce i organizace jsou vázáni mlčenlivostí, není-li to v rozporu s platnými právními předpisy.
Poradci uchovávají v tajnosti osobní údaje uživatele a pracují pouze s těmi osobními údaji, které jsou nezbytné pro zajištění bezpečné a kvalitní služby. Sociální poradna při práci s osobními údaji uživatele služeb poradny postupuje v souladu s obecně závaznými normami, zejména obecným nařízením EU o ochraně osobních údajů (GDPR, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679) a zákonem o zpracování osobních údajů (z. č. 110/2019 Sb.).
S pravidly pro poskytování odborného sociálně právního poradenství je možné se blíže seznámit v provozním řádu poradny, který je veřejně dostupný v prostorách každé poradny, případně je možné obrátit se přímo na jednotlivé sociálně právní poradny SONS ČR, kde Vám pracovníci rádi poskytnou bližší informace o pravidlech poskytování této služby.
Uživatelé služby odborného sociálně právního poradenství mají rovněž možnost vyjádřit se k úrovni poskytované služby. Podrobná pravidla pro podávání, přijímání a vyřizování případných stížností a podnětů jsou obsažena v řádu stížností, který je rovněž veřejně dostupný v prostorách poradny.
V roce 2018 byla Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých vydána aktualizovaná publikace "Přehled základních sociálně právních a pracovněprávních informací pro nevidomé a slabozraké občany" (autor JUDr. Pavel Ptáčník). Tato publikace poskytující uživatelům se zrakovým postižením ucelený přehled o jednotlivých nárocích, právech i povinnostech je všem zájemcům se zrakovým postižením k dispozici v digitální podobě zdarma v Knihovně digitálních dokumentů.
Další poskytovatelé sociálních služeb pro osoby se zrakovým postižením
Více informací v Registru poskytovatelů sociálních služeb na internetových stránkách MPSV.
Adresa:
SONS, Sociálně právní poradna
Krakovská 21
110 00 Praha 1
Provozní hodiny
Ambulantní služba - odborné sociální poradenství
Pondělí - čtvrtek 9:00 - 12:00 a 13:00 16:00 (osobní návštěvy poradny po
předchozí domluvě)
Pátek 9:00 - 12:00 (osobní návštěvy poradny po předchozí domluvě)
Terénní služba - odborné sociální poradenství
Úterý 13:00 - 16:00 (po domluvě) Čtvrtek 10:00 - 12:00 (po domluvě)
Příspěvky
11/2017 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- Hraní na klavír a sousedé
- Změna zákona o zaměstnanosti – první část
10/2017 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- co nového přinesou změny zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením od ledna 2018 a
- jak zažádat o změnu stupně závislosti na pomoci jiné fyzické osoby pro účely příspěvku na péči.
09/2017 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- novelizace zákona o zaměstnanosti
- důležitost statusu osoby schopné výdělečné činnosti za zcela mimořádných podmínek
- co vše se smí a nesmí dělat s průkazem osoby se zdravotním postižením
08/2017 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- sociální a zdravotní pojištění po maturitě
- o nevydařeném zájezdu a známém
07/2017 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- nemocenské a další dávky v případě pracovního úrazu
- budoucí nová dávka nemocenského pojištění - otcovská
- nálezné
06/2017 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- odpověď na dotaz z oblasti dědění,
- proč je vhodné a je-li pro nevidomé možné nahlížet do katastru nemovitostí.
05/2017 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- informace o zvláštnostech příspěvku na vodicího psa a
- novinka z oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením
04/2017 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- o pravidlech pro pracovní poměr na dobu určitou a o tom,
- co je to kvitance.
03/2017 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- Pořizování poslední vůle mají nevidomí konečně o něco snazší
- Daň z nabytí nemovitých věcí
- Daň z nemovitých věcí
02/2017 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
-
Daňový speciálek
01/2017 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- důchodový věk a důchodové kalkulačky
- mimosoudní řešení spotřebitelských sporů
12/2016 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- Od ledna 2017 se zvýší důchody
- Co je to „odkaz“?
- Forma změny stanov společenství vlastníků jednotek
11/2016 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- minimální a zaručená mzda
- povinná kontrola kotlů na pevná paliva
- odpovědi na dva dotazy z oblasti nájmu domu či bytu
10/2016 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- Skončení dohody o provedení práce
- Zvýšení příspěvku na péči
- Hospitalizace nevidomého pacienta s průvodcem
09/2016 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- vrátíme se k pravidlům bezplatného užívání dálnic (bez dálniční známky)
- odpovíme na dotaz poživatele invalidního důchodu pro invaliditu II. stupně, který se ptá, jak dlouho mu bude vypláceno nemocenské a
- nakonec nastíníme základní rozdíly mezi advokátem a notářem
08/2016 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- zda je legální či nikoliv získávat v době dočasné pracovní neschopnosti jiný příjem, než je náhrada mzdy, resp. nemocenské a
- o průběhu jednání Vládního výboru pro zdravotně postižené občany o novele zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání
07/2016 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- Předpokládaná cena 24 000 Kč a její dopady na řízení o příspěvku na zvláštní pomůcku
- Podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – část třetí
06/2016 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- Vliv skončení pracovního poměru na výši podpory v nezaměstnanosti a
- pokračování informování o nových pravidlech pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
05/2016 Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS
- informace o slevách z cen telekomunikačních služeb
- popis změn legislativy v oblasti vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami