Školení SONS pro pracovníky OO, Praha 2025 09 22 Přístupnost v pozemních a dopravních stavbách


Bezbarier-logo (jpg; 7 KB)                

SONS - zákonné podmínky bezbariérové přístupnosti pro osoby se zrakovým postižením - veřejně přístupný prostor, dopravní a pozemní stavby - 2025 09 22 Praha

Téma: zpřístupnění veřejného prostoru, dopravních staveb pro osoby se zrakovým postižením

Legislativní a uživatelské podklady

Videoformát:

(po spuštění lze pozastavovat nebo spouštět ve win "mezerníkem")

Upozornění na často se opakující se zbytečné i bezpečnostní chyby

Příklady obecně: Co je zde správně? 

Bezpečnostní pochybení: Budova-ul Na Florenci-a bezpečnost 2024 (pdf; 1 MB) a detailně UVL nefunkční bezpečnostní náhrada 2024. (pdf; 156 KB)

Pro stavby projektovaná do 30.6.2024 platí: Prováděcí vyhláška stavebního zákona MMR vyhl. č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb

Od 1.8.2024 Norma ČSN 734001 - Přístupnost a bezbariérové užívání na základě vyhlášky MMR č. 146/2024 Sb. Vyhláška o požadavcích na výstavbu (v režimu "závazné")

MMR: legislativní dokumenty v plné a přísupné na www MMR - Vyhláška č. 146/2024 a norma ČSN 734001

Základní
Norma ČSN 734001 Přístupnost a bezbariérové užívání platnost od 1.7.2024 a účinností 1.8.2024 
"8.3 Příchod do staveb
8.3.1 Příchod do stavby musí být vytýčen přirozenými nebo umělými vodícími liniemi.
8.3.2 Příchod z veřejného prostranství do stavby občanského vybavení v částech určených pro veřejnost, do bytového domu, do stavby s provozem umožňujícím zaměstnávání osob se zdravotním postižením a do stavby pro výkon práce více než 25 osobami musí být bez schodišť a vyrovnávacích stupňů.
8.3.3 Příchod do stavby se specializovanými službami pro osoby se zrakovým postižením, stavby veřejné správy, nemocnice, polikliniky, pošty, banky, zdravotní pojišťovny, soudu, stavby pro výchovu a vzdělávání a vysoké školy, veřejné části výpravní budovy, odbavovacího terminálu veřejné dopravy a stanice metra musí být zajištěn akustickým prvkem pro osoby se zrakovým postižením podle 6.2.3.2.
8.3.4 V případě souběžného řešení vjezdu pro automobily a vchodu pro chodce, musí být odděleny tyto plochy fyzicky, výškově nebo varovným pásem."
MMR - hmatové prvky, dlažby na pochozích komunikacích a zájmy PAMÁTKOVÉ péče (obecně "památkáři" řeší materiál, vzhled, barvy apod., ale ne existenci nebo neexistenci bezpečnostních prvků, to řeší jiný odbor / orgán např. Besip..) 
MMR - metodický pokyn - majáčky a jejich umisťování

SONS - Majáčky a jejich umisťování z pohledu uživatelů a ČSN 

SONS - Akustické majáčky a příklady frází a ČSN

MMR - cyklistická infrastruktura a stavební zákon

MMR - koridor tramvajového pásu a hmatové prvky 

Přístupné objekty občanské vybavenosti obecně sumárně s ohledem na bezpečnost

TZUSlogo (jpg; 5 KB) 

Hmatné prvky určené pro bezpečný a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením řešené dle certifikace dle TN TZÚS, tj. 

Technické návody TZÚS (certifikace materiálů), NUTNÝ! podklad pro realizaci a kolaudaci:

certifikace dle nařízení vlády ČR č. 163/2002 v aktuálním znění:

  • TN TZÚS 12.03.04 - Dlažební kostky a dlažební desky se speciální hmatovou úpravou (výstupky, reliéfní povrch) použitelné pro exteriér pro zrakově postižené
  • TN TZÚS 12.03.05 - Dlažební kostky a dlažební desky se speciální hmatovou úpravou (výstupky, reliéfní povrch) použitelné pro interiér pro zrakově postižené
  • TN TZÚS 12.03.06 - Dlažební kostky a dlažební desky se speciální hmatovou úpravou (drážky) použitelné pro umělé vodicí linie a vodicí linie sloučené s funkcí varovného pásu (železnice, nástupištní konzolové desky) určené pro exteriér pro zrakově postižené
  • TN TZÚS 12.03.07 - Akustické orientační a informační majáky pro zrakově postižené (certifikovaná povelová souprava - dvě frekvence)

viz: Certifikace prvků - hmatných dlažeb dle TN TZÚS

Vodící linie (parkové obrubníky) a modrozelená intrastruktura - možné řešení

Osazování dlažeb na komuikacích pro pěší:

Dlažba a hmatový kontrast nutné dodržet (bez uvedeného je povrch uživatelsky nefunkční, nebezpečný, nerozeznatelný až nepoužitelný) 

 

Hmatové prvky z přírodního materiálu (např. pro památkové zóny) - certifikované korektně již od r. 2017 

Možní výrobci a dodavatelé výrobků a zařízení pro danou problematiku s příklady

Prosklené stěny a ČSN

Podchozí výšky, bezpečnost a ČSN  

Světelná signalizace na přechodech SSZ a ČSN

Vodící linie pro přecházení a ČSN

InfoTabule (jpg; 176 KB) 

Informační systém pro osoby s omezenou schopností orientace

(např. odjezdové a příjezdové digitální tabule terminálů /vlakových, autobusových, MHD, městských i obecně.../): Akustický výstup - použití a ovládání (v aktualizaci)í

Hmatné štítky - legislativa, umístění, řešení, fota - technické řešení a ČSN

Akustická signalizace (SSZ) na přechodech a aktuální legislativní pravidla

Nový typ chodeckého tlačítka pro světelnou a akustickou signalizaci na přechodech (umí se přizpůsobit okolnímu hluku), příklad PPB 01:  AKUSTICKÉ TLAČÍTKO PRO CHODCE PPB-01 (PDF; 989 KB) 

Umělá vodící linie jako náhrada bezpečnosntního opatření ? ? - tato varianta není bezpečná ani funkční - nová ČSN 73 4001 již toto použití zakazuje 

Principy zůstávají (viz vyhl. 398/2009 Sb.):

Městský mobiliář - z hlediska legislativy a osob se zrakovým postižením

Předzahrádky - bezpečnost chodců a vyhláška

Umělá vodící linie jako náhrada bezpečnosntního opatření ? ? - není bezpečná ani funkční

 (nová ČSN tuto variantu i zakazuje)

 

Autobusové terminály - podklady k zpřístupnění a zajištění samostatného a bezpčného pohybu

Terminály, koumunikace a časté bezpečnostní chyby.

ČKAIT - profesionální a profesní poradenství pro bezbariérové řešení staveb pro zrakově postižené pro projektanty

 

Stav, chyby a problémy:

Veřejný prostor a časté chyby - odkaz

 

Chyby a překážky na komunikacích

Nový typ chodeckého tlačítka pro světelnou a akustickou signalizaci na přechodech

příklad PPB 01:  AKUSTICKÉ TLAČÍTKO PRO CHODCE PPB-01 (PDF; 989 KB) 

Otázky a odpovědi:

Jak funguje vysílačka pro nevidomé? VPN návod, použití a videa 

Jak mají vypadat fráze do majáčků? ukázky řešení a videa

Železniční stanice a současný stav po rekonstrukci, jak vypadá? aktuálně přístupnost sumárně zde

Jaké jsou trvale opakující se chyby? ukázky zde

K ověření: A co je zde správně? viz lokality za poslední rok (znáte? a podbobné u vás?)

Kdo vyrábí haptické štítky? a jak vypadají - odkaz viz technické řešení - vyzkoušení výrobci na konci www -  závaznost a provedení stejné viz ČSN 734001, Příloha C 

Jak mají být přístupné objekty občanské vybavenosti - úřady veřejné správy, soc. úřady práce - nové, po rekonstrukci (po r. 2009) - viz Přístupné objekty

Lze na dlažby, signální a varovné pásy použít žulu x přírodní materiál? Ano viz výše, ale musí být certifikována.

Máme přístupné i památky? ano, z části, ukázky, možnosti a výběr

Jak se zachovat a co kde řešit:

Kdo spravuje majáčky, infotabule a orientační a informační systém? nasměrování a řešení

Kdo vyrábí haptické štítky? - odkaz viz  technické řešení dle ČSN

Je bankomat nefunkční? od ČS, ČSOB - nahlásit na bariéry (poloha, adresa, banka, co, kdy, kdo) na emaill bariery@sons.cz
Přístupnost poboček ČS, ČSOB s problémy? Při požadavku nebo problému, nelze li řešit na místě, napsat (banka, adresa, co vylepšit, koho kontaktovat z OO) na email bariery@sons.cz
Přistupnost pobočky České pošty s problémy? Nelze-li řešit na místě, je-li nová, po rekonstrukci apod., napsat (adresa, co vylepšit, koho kontaktovat z OO) na email bariery@sons.cz

Autobusový terminál, nádraží - nový, před nebo při výstavbě? Stavba má obsahovat: Autobusové terminály - nutno vždy konzultovat! 

Železniční stanice - nové, při stavbě, v případě problémů, nestandartních úprav: nasměrování a řešení a kontaktovat bariery@sons.cz (email s podrobnostmi - kdy, kde, co je chybné, kde jsou problémy)

Prosklené stěny, "žluté" schody, majáčky, akustické infotabule - není li v pořádku, nejdříve ověřte možnost řešení

Jak mají být přístupné objekty občanské vybavenosti - úřady veřejné správy, soc. úřady práce - nové, po rekonstrukci (po r. 2009) - viz Přístupné objekty

Jak mají být přístupné pošty (po rekonstrukci, stavbě 2025)? orientační popis zde

Jak mají být přístupné polikliniky, zdravotnická zařízení (po rekonstrukci, stavbě po r.2009)? orientační popis zde

Jak mají být přístupné městské úřady (po rekonstrukci, stavbě po r.2009)? orientační popis zde

Lze na dlažby, signální a varovné pásy použít žulu x přírodní materiál? Ano viz výše, ale musí být certifikována. 

A jak to vše začalo? 

Jak toto vnímá veřejnost?  ČT a Černé ovce: ... 

a jak to vypadá u Vás a ve Vašem okolí?


Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z. s. (c) 2025