Chyby v dopravních stavbách
Dopravní stavby - zásadní chyby při stavebních úpravách / opravách / rekonstrukcích / liniových stavbách / zpětných úpravách povrchů s ohledem na bezpečný pohyb chodců (OSSO) ve veřejném prostoru (např. lokality)
Odsazení signálního pásu u přechodu / místa pro přecházení
- pokud je toto místo přechod, tak je chybně provedena stavební úprava - sig. pás nedobíhá k varovnému pásu
- pokud má tato stavební úprava avizovat místo pro přecházení, tak je chybně provedeno, odsazení sig. pásu musí být min. 300 mm, optimálně 500 mm, aby se uživatelsky dalo jednoznačně a bezpečně poznat chodcem, který s ohledem na bezpečnost silničního provozu MUSÍ rozeznat přechod a místo pro přecházení
(tzn. musí být zajištěn bezpečný hmatový kontrast)
Foto 1 |
Foto 2 |
stejná křižovatka na druhé straně
Křížení signálních pásů (neodpovídající legislativě)
- chybné provedení - z hlediska uživatelského je toto místo jen odbočení, po chodce je zatajená druhá strana (neodpovídá vyhl. 398/2009 Sb).
(na křížení musí být zajištěn bezpečný hmatový kontrast )
Foto 3 |
Označník bez signálního pásu (nenajitelný pro OSSO)
- zastávka MHD se nedá bezpečně najít ani použít, chybí reliéfní certifikovaná dlažba
Foto 4 |
Signální pás - chyby v realizaci
- chyby vedení pásu do volného prostoru (neodpovídá legislativě)
- chyby v lemování prvků / signálních pásů, uživatelsky nefunkční (neodpovídá legislativě viz: TN 12 a vyhl.398/2009 Sb.)
(na křížení musí být zajištěn bezpečný hmatový kontrast )
Foto 5 |
Stavební úpravy před přechody „po opravě"
- neprovedené stavební úpravy, neopravené prvky po zásahu do pochozí úrovně chodníku, poškozené prvky pro nevidomé, uživatelsky se místa stávají nebezpečná, nefunkční, nepoužitelná (zásadní legislativní pochybení)
Foto 6 |
Foto 7 |
Foto 8 |
Začátek a konec pěší zóny
- není v souladu dopravní značení a stavební úpravy. Z pozice vidícího začátek pěší zóny, z pozice nevidomého nic (F9a), a následné místo z pozice vidícího konec zóny a z pozice nevidomého začátek pěší zóny (F9b). Uživatelsky velmi nebezpečné (zásadní i legislativní pochybení).
Foto 9a, 9b |
Nelemování dopravního koridoru na pěší zóně
- neprovedené stavební úpravy, není proveden varovný pás na hranici pojížděného prostoru (MHD), uživatelsky nebezpečné místo, zásadní legislativní pochybení (viz SZ, vyhl. 398/2009 Sb., TN)
(musí být zajištěn bezpečný hmatový kontrast )
Foto 10 |
Stav jedné z nebezpečných křižovatek s přechody. Při přístupu k signálnímu pásu a k přechodu je chodci "zatajeno" křížení signálních pásů, je zde jen odbočení. (neodpovídá vyhl. 398/2009Sb. - nekolik zásadncíh pochybení včetně použití, směrovosti bezpečného hmatového kontrastu a řešení koridoru přes tramvajovou trať - viz podklad MMR ). Stavební úprava, signální pás říká: zde je přechod pro chodce a navádí přes komunikaci s tramvajovou tratí. Ve skutečnosti a pro vidící zde přechod vůbec nnení. Na druhé straně, křížení SP - tentýž problém, signální pás jde mimo osu dopravního značení V7 ("zebry"), navíc v nebezpečnější variantě, do křížení místních komunikací, tzn. chodec by šel pod kola aut..
Sumárně: křižovatka není bezpečně použitelná a tím se i navazující tramvajové zastávky stávají nedostupné.
Video 11 |
Video 12 |
-
Černé ovce: Překážky I 22.09.2021 (dopravní stavby)
-
Černé ovce: Překážky I 11.11.2019
-
Černé ovce: Překážky II 12.11.2019
-
Černé ovce 2022 - bus terminály apod.
Tiskový soubor pdf ke stažení: Zásadní bezpečnostní chyby (pdf; 1 MB)
Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z. s. (c) 2019-2022