Prezentace - Pardubice - 20200824
T-Expedice: Pardubice
Prezentace - Pardubice 2020 09
SONS prezentace Pardubice 20200824 (ppsx; 18 MB)
Všeobecné informace
Prováděcí vyhláška stavebního zákona MMR 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb
MMR metodika k vyhlášce 398/2009 Sb. - Doc. Renata Zdařilová: formát pdf x kniha
MMR - seznam norem s normový hodnotami (aktulizováno 2018):
Pro usnadnění aplikační praxe odbor stavebního řádu MMR ČR vede seznam českých technických norem, který je uspořádán podle jednotlivých ustanovení vyhlášky obsahujících odkazy na normové hodnoty.
MMR - poradenství: pomoc s řešením bezbariérovosti
MMR - cyklistická infrastruktura a stavební zákon
MMR - koridor tramvajového pásu a hmatové prvky
Přístupné objekty občanské vybavenosti a veřejné správy pro bezpečný a samostatný pohyb osob se sníženou schopností orientace ve vztahu k legislativě (sumárně SONS ČR, z. s. 2017/08)
Technické návody TZÚS (certifikace materiálů), nutný podklad pro realizaci a kolaudaci:
(aktualizace 2017, 2018) dle nařízení vlády ČR č. 163/2002 v aktuálním znění:
TN TZÚS 12.03.04 - Dlažební kostky a dlažební desky se speciální hmatovou úpravou (výstupky, reliéfní povrch) použitelné pro exteriér pro zrakově postižené
TN TZÚS 12.03.05 - Dlažební kostky a dlažební desky se speciální hmatovou úpravou (výstupky, reliéfní povrch) použitelné pro interiér pro zrakově postižené
TN TZÚS 12.03.06 - Dlažební kostky a dlažební desky se speciální hmatovou úpravou (drážky) použitelné pro umělé vodicí linie a vodicí linie sloučené s funkcí varovného pásu (železnice, nástupištní konzolové desky) určené pro exteriér pro zrakově postižené
TN TZÚS 12.03.07 - Akustické orientační a informační majáky pro zrakově postižené
viz: Certifikace prvků - hmatných dlažeb dle TN TZÚS
a související NUTNÉ: dlažba a hmatový kontrast
Hmatové prvky z přírodního materiálu - certifikace 2017
Výrobce a dodavatele výrobků a zařízení - kontakty
Informační systém pro osoby se sníženou schopností orientace (např. odjezdové a příjezdové digitální tabule teminálů): použití a ovládání
Hmatné štítky a legislativa - technické řešení
Městský mobiliář - z hlediska bezpečného pohybu osob se zrakovým postižením
Předzahrádky - bezpečnost chodců a vyhláška
Autobusové terminály - podklady k zpřístupnění a zajištění samostatného a bezpečného pohybu
Autobusový terminál - zásadní a časté CHYBY při projektování a provádění (chyby jak z pohledu uživatele, tak i legislativy)
Bezbariérový veřejný prostor pro osoby se sníženou schopností orientace (nevidomé / slabozraké)
ČKAIT - profesní a profesionální (pro projetanty, architekty, investory, měst. úřady...) poradenství pro bezbariérové řešení staveb pro zrakově postižené
veřejný prostor / dopravní stavby
Nevidomí a dopravní stavby - ukázková videa ze samostatného pohybu
Pohyb v dopravních stavbách - sumárně
Braillovo písmo a dopravní stavby
Akustické majáčky - příklady frází
Řešení optického kontrastu dle legislativy
Schody v dopravních stavbách (veřejné prostoru) a jejich značení
Prosklené stěny z pohledu osob slabozrakých
Problém - zastávky s pojížděným a vysazeným mysem
Železniční stanice a přístupnost - základní pravidla
Železnice a orientační systém pro nevidomé a slabozraké - stav
Jak řešit - Posudky k bezbariérovému užívání staveb
Stav, chyby a problémy: ! ! !
... a co je zde správně ?
Jeden den po Praze z hlediska pohybu osob se sníženou schopností orientace
Problém - zastávky s pojížděným a vysazeným mysemPraha 1, smíšený provoz: nedodržení leg…
Problém - zastávky s pojížděným a vysazeným mysem
Chyby a překážky na komunikacích
Bezbariérový veřejný prostor - video
Prezentační video:
Nový typ chodeckého tlačítka pro světelnou a akustickou signalizaci na přechodech (varianta)
PPB 01: AKUSTICKÉ TLAČÍTKO PRO CHODCE PPB-01 (PDF; 989 KB)
Organizační opatření:
Minimální desatero pro komunikaci se slabozrakým / nevidomým jak pomoci a "ne tak, ale tak"
Všeobecné informace k veřejnému prostoru - co je nutné řešit z pohledu projekční i realizačního
V prostoru musí být vytvořeny logické trasy pro OSSO, primárně s použitím přirrozených vodících linií
-Obytná (pěší) zóna – nutné jednoznačné rozlišení začátek a konec! zóny (musí odpovídat dopravnímu značení a být i správně technicky provedeno) – v opačném případě je možná uživatelsky záměna nebo nerozlišení, což vede k zásadní bezpečnostní chybě
-Rozlišení dopravního režimu (bezpečný a nebezpečný prostor): chodník x vozovka, chodník x cyklostezka, chodník x chodník se smíšeným provozem, obrubníky, systém varovných pásů, přechod přes cyklostezku
-Přístup na přechod – osa signálního pásu musí ! být rovnoběžná s osou přechodu – jinak může chodec jít do prostoru určenému pro dopravní prostředky a skončí mimo přechod a pod koly aut.
-U signalizovaného přechodu musí být v ose signálního pásu sloupek světelné signalizace (SSZ), jinak od hrany signálního pásu na obě strany (0,8m) nesmí být žádná překážka (ani sloup VO)
-Délka signálních pásů – maximum uživatelsky 8-10 m bez řešení vystupujících certifikovaných prvků nefunkční, nepoužitelné! Nutno zajistit přístup k fasádě objektu, parkovým obrubníkům, zábradlí apod. Za nepříznivého počasí (listí, zima…) může být až úplně nefunkční, SP nesmí skončit uprostřed prostoru - prvek je nenajitelný, nepoužielný
-Rozlišovat v signálním pásu (SP) x varovném pásu (VP) přechody x místa pro přecházení x přecházení tram trati (SP odsazen od VP (leg. 30-50 cm, doporučeno uživatelsky 50 cm – bezpečnostní riziko)
-Použití prvků na umělé SP, VP a VL jen certifikované! materiály s nutností dodržení hmatového! (i barevného) kontrastu (jednoznačný popis již v TZ projektu) - viz TN 12.03.04 - 06 – jinak dlažba neodpovídá legislativě, uživatelsky nepoužitelná, nefunkční, nebezpečná
-Přístup na zastávky bus x tram – správný SP s najitelným označníkem (0,8 m od hrany SP), označník s hmatným popisem
-Zajištěn bezpečný přestup MHD (např.: bus x tam x metro – obousměrně, najitelné a dostupné)
-Schodiště ve veřejném prostoru - kotrastní stupně, označení JEN stupnice (viz vyhl. 398/2009 Sb.), osazení oboustranného zábradlí (viz ČSN) s přesahem
-Akustický orientační systém, musí mít správné a pravdivé informace (i obousměrné) – majáčky ve výšce 2,5-3,5 m do směru hlavního přístupu, fráze a ovládání VPN dosah 40 m (VPN 1, 2) viz vyhl. 398/2009 Sb.
-Zastávkové přístřešky – dodržení kontrastních prosklených ploch (dle vyhl. 398/2009 Sb.), akustický informační systém (dle legislativy – akustický výstup být musí – jinak se zastávka najít ani nedá)
-Zastávky MHD - vysazený mys (pojížděný mys pro OSSO není bezpečný, použitelný – zastávka je zde jen v čase, kdy je zde dopravní prostředek MHD!)
-Přístup na ostrůvek zastávky MHD x HD – min vždy jedním přechodem (výška nástupní hrany BUS 200 mm, TRAM 240 mm)
-Signalizovaný přechod pro chodce – s akustickým naváděním musí být u nově osazených vždy – sloupek SSZ v ose SP (VPN 5, viz. 398/2009 Sb.)
-Orientační systém (akustický) – zajištěn přístup např.: na autobusové nádraží, železniční stanici / zastávku – jinak je tato stavba nenajitelná
-Aktivní akustické informační tabule (odjezdové a příjezdové infotabule) musí mít akustický výstup (VPN 6, viz. 398/2009 Sb.)
Kontakty, poradenství uživatelské, technické (autor www):