Rubriky


VPN a vozidla ČD


Vysílačka pro nevidomé (VPN) a železnice


Dlouhodobá spolupráce Metodického centra odstraňování bariér SONS s Českými drahami, a.s. (ČD) a Správou železniční dopravní cesty, st.p. (SŽDC), postupně zlepšuje podmínky pro samostatné využívání železniční dopravy zrakově znevýhodněnými cestujícími.

Jedná se především o úpravy regionálních souprav ČD typu RegioNova – dieselelektrické, CityElefant – elektrické „pantografy" a některé další typy souprav. Jejich úprava spočívá v tom, že povelem č. 4 slepecké vysílačky typu VPN si sami otevřeme určené dveře do vlaku a na povel č. 1 se v jejich dveřním prostoru ozve orientační maják, jaký známe i odjinud. Zmíněná úprava se netýká vlaků celostátních a mezinárodních spojů a vlaků jiných dopravců.

Vybranými dveřmi se zmíněnou úpravou na soupravách RegioNova jsou druhé dveře od konce motorového vozu. Nízkopodlažní vstup do připojeného vagonu takto ošetřen není, protože je pro samostatný pohyb nevidomých orientačně složitější pro svou prostornost, vybavení sklápěcími sedadly a jsou tu přepravovány kočárky a jízdní kola.

V elektrických soupravách CityElefant jsou podobným způsobem ošetřeny druhé dveře z každého konce soupravy. Postoupíme-li do vagónu směrem do středu délky soupravy, je obvykle hned za dveřmi místo vhodné pro cestujícího s vodicím psem – někdy je i označené piktogramem. Na přední a zadní plošině soupravy jsou přepravovány dětské kočárky a jízdní kola, tedy je to opět místo méně vhodné pro zrakově znevýhodněné cestující.

Podobným způsobem jsou vybaveny i další typy vozidel ČD pro regionální dopravu, včetně nových souprav Sharp ("žluté").

Je zřejmé, že popsané opatření budou užívat převážně ti, kteří jezdí samostatně vlakem častěji, a vyzkouší si, které vlaky na vysílačku popsaným způsobem reagují.

Připomínáme, že železniční nádraží, která byla v posledních letech rekonstruována, jsou vybavena soustavou akustických orientačních majáků, usnadňujících samostatný pohyb v jejich areálu. Jedná se o majáky na vstupech do odbavovacích hal s pokladnami a WC (reagují na povely vysílaček 1 a 2), majáky nad nástupními hranami eskalátorů a nad vstupy do výtahů (povel č. 2) a nad schodišti podchodů (povel č. 1).

Na povel č. 6 se nám na nástupištích několika nedávno rekonstruovaných nádraží ozvou informace tam zavěšených tabulí. Dozvíme se tak, za jak dlouho k tomuto nástupišti přijede příští spoj, popřípadě i jeho zpoždění. Rovněž na povel č. 1 se nám může ozvat i elektronický informační stojan EZOP vybavený hlasovým výstupem pro nevidomé. Jeho ovládání (poměrně jednoduché se musíme naučit předem.

Připomínáme i hmatová orientační opatření. Vodicí linie s funkcí varovného pásu ve formě pruhu dlaždic s drážkami nás povedou podél nástupní hrany. Signální pásy, tak, jak je známe i z městských ulic, nás upozorní na schodiště do podchodu, vstup do výtahu nebo vstup do výpravní haly. Varovný pás nás upozorní na konec nástupiště pro cestující.

 


Zpracoval V. Dudr, leden 2016, SONS

 

 

celý dokument ve formátu doc ke stažení zde:

VPN a vozidla ČD (doc; 29 KB)

 

např:

RegioNova

 

RegioNova (jpg; 10 KB)

 

RegioShark 

 

RegioShark (jpg; 39 KB)

 


Metodické centrum odstraňování bariér SONS Praha

http://www.sons.cz/bariery


Podpora

Technické informace

777195 (od 28.10.2012)

Web technicky provozuje:

K jakémukoliv užití textů a obrázků uvedených na tomto serveru je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2012 - 2018 SONS ČR, z. s.

Ochrana osobních údajů (GDPR)

 

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.