Den otevřených dveří aneb co Metodické centrum řeší 2024 11


Den otevřených dveří aneb co Metodické centrum odstraňování bariér SONS řeší

Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR,z.s.

Jak upravovat veřejný prostor, aby byl bezpečný a funkční pro osoby se zrakovým postižením?

tzn. aby nevypadal například takto: Co je zde správně?

Všeobecné informace

Prováděcí vyhláška stavebního zákona MMR 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb a

po 1.8.2024 ČSN 734001 Přístupnost a bezbariérové užívání

MMR - metodický pokyn - majáčky a jejich umisťování
Majáčky a jejich umisťování

MMR - poradenství:  pomoc s řešením bezbariérovosti

MMR - cyklistická infrastruktura a stavební zákon

MMR - koridor tramvajového pásu a hmatové prvky

 

Přístupné objekty občanské vybavenosti a veřejné správy pro bezpečný a samostatný pohyb osob se sníženou schopností orientace ve vztahu k legislativě (sumárně SONS ČR, z. s. 2017/08)

Technické návody TZÚS (pro certifikaci stavebních materiálů pro bezpečný pohyb osob se zrakovým postižením), nutný podklad pro realizaci a kolaudaci v aktuálním znění dle nařízení vlády ČR č. 163/2002 v aktuálním znění

 

Seznam aktuálních TN TZÚS na org. www:

  • TN TZÚS 12.03.04 - Dlažební kostky a dlažební desky se speciální hmatovou úpravou (výstupky, reliéfní povrch) použitelné pro exteriér pro zrakově postižené
  • TN TZÚS 12.03.05 - Dlažební kostky a dlažební desky se speciální hmatovou úpravou (výstupky, reliéfní povrch) použitelné pro interiér pro zrakově postižené
  • TN TZÚS 12.03.06 - Dlažební kostky a dlažební desky se speciální hmatovou úpravou (drážky) použitelné pro umělé vodicí linie a vodicí linie sloučené s funkcí varovného pásu (železnice, nástupištní konzolové desky) určené pro exteriér pro zrakově postižené
  • TN TZÚS 12.03.07 - Akustické orientační a informační majáky pro zrakově postižené

viz: Certifikace prvků - hmatných dlažeb dle TN TZÚS

a související k dodržení funkčnosti: dlažba a hmatový kontrast !!!

Hmatové prvky z přírodního materiálu - certifikace 2017

Výrobce a dodavatele výrobků a zařízení - kontakty

Informační systém pro osoby se sníženou schopností orientace (např. odjezdové a příjezdové digitální tabule terminálů): použití a ovládání (viz VPN)

Hmatné štítky a legislativa - technické řešení

-viz i ČSN 734001 Příloha C

Městský mobiliář - z hlediska OSSO

Předzahrádky - bezpečnost chodců a vyhláška

ČKAIT - profesionální a profesní poradenství viz Poradenství pro bezbariérové řešení staveb

Nový typ chodeckého tlačítka pro světelnou a akustickou signalizaci na přechodech (s akustickou zprávou, umí se přizpůsobit okolnímu hluku, má vibrační člen i pro hluchoslepé, má vzdálenou správu atd.) 

tj. např. typ PPB 01:  AKUSTICKÉ TLAČÍTKO PRO CHODCE PPB-01 (PDF; 989 KB) 

Jak funguje vysílačka pro nevidomé? návod a videa 

Jak mají vypadat fráze do majáčků? ukázky řešení a videa

Železniční stanice a současný stav po rekonstrukci, jak vypadá? aktuálně přístupnost sumárn

Jaké jsou trvale opakující se chyby? ukázky zde

Máme přístupné i památky? ano, ukázky, možnosti a výběr

www stránky s foty z hlediska osob se sníženou schopností orientace

Jeden den po Praze z hlediska pohybu těchto osob 

Jak toto vnímá veřejnost? 

ČT Černé ovce:

aktuálně: Černé ovce: 1.10.2024 - Překážky pro nevidomé

Černé ovce: Překážky I 11.11.2019

Černé ovce: Překážky II 12.11.2019

Černé ovce: Překážky I 22.09.2021 (dopravní stavby)

Černé ovce: Překážky II 13.10.2021 (koloběžky, předzahrádky)

================================

Jak se zachovat a co kde řešit:

Kdo spravuje majáčky, infotabule a orientační a informační systém? nasměrování a řešení

Kdo vyrábí haptické štítky? - odkaz viz technické řešení

Je bankomat nefunkční? od ČS, ČSOB - nahlásit na bariéry (poloha, adresa, banka, co, kdy, kdo) na emaill bariery@sons.cz
Přístupnost poboček ČS, ČSOB s problémy? Při požadavku nebo problému, nelze li řešit na místě, napsat (banka, adresa, co vylepšit, koho kontaktovat z OO) na email bariery@sons.cz
Přistupnost pobočky České pošty s problémy? Nelze-li řešit na místě, je-li nová, po rekonstrukci apod., napsat (adresa, co vylepšit, koho kontaktovat z OO) na email bariery@sons.cz

Autobusový terminál, nádraží - nový, před nebo při výstavbě? Stavba má obsahovat: Autobusové terminály

Železniční stanice - nové, při stavbě, v případě problémů, nestandartních úprav: nasměrování a řešení a kontaktovat bariery@sons.cz

Prosklené stěny, "žluté" schody, majáčky, akustické infotabule - není li v pořádku, nejdříve ověřte možnost řešení a kontaktovat briery@sons.cz (email s podrobnostmi - kdy, kde, co je chybné)

Jak mají být přístupné objekty občanské vybavenosti - úřady veřejné správy, soc. úřady práce - nové, po rekonstrukci (po r. 2009) - viz Přístupné objekty

Jak mají být přístupné pošty (po rekonstrukci, stavbě po r. 2009)? orientační popis zde

Jak mají být přístupné polikliniky, zdravotnická zařízení (po rekonstrukci, stavbě po r.2009)? orientační popis zde

Jak mají být přístupné městské úřady (po rekonstrukci, stavbě po r.2009)? orientační popis zde

Lze na dlažby, signální a varovné pásy použít žulu x přírodní materiál? Ano viz výše, ale musí být certifikována. 

A jak to vše začalo :-) ? 

 


Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z. s. (c) 2024/11/07