Rubriky


Přístupné bankomaty

 
Obrázek

Bankomaty pro nevidomé

Česká spořitelna, a. s., (ČS) a Československá obchodní banka, a. s., (ČSOB) Poštovní spořitelna postupně zavádějí bankomaty (ATM) upravené hlasovým výstupem pro samostatné užívání nevidomými osobami a vůbec všemi, kteří nemohou zrakem sledovat údaje na obrazovce. Za to patří těmto dvěma bankám velký dík!

 

Bankomat upravený pro ovládání bez zrakové kontroly poznáme podle toho, že na jeho čelní stěně se mj. nachází zdířka pro zasunutí konektoru sluchátek v polokulovité prohlubni a vedle ní nebo nad ní naopak vystouplé tlačítko k nastavení hlasitosti. Relativně aktuální seznamy upravených bankomatů jsou uvedeny níže, na této webové stránce. Zcela aktuální stav najdeme na webových stránkách bank.

Ovládání bankomatu poslepu je tak jednoduché, že je možno si troufnout k němu přistoupit i bez čtení dlouhého návodu. Proto k tomu jen několik poznámek.

Nejprve se musíme seznámit s umístěním jeho jednotlivých komponentů:

  • obrazovky;
  • numerické klávesnice s hmatově označeným tlačítkem pro číslici „5“;
  • funkčními tlačítky vpravo od numerické klávesnice a jejich funkcí (storno, oprava a OK);
  • zdířkou pro sluchátka a tlačítkem pro nastavení hlasitosti;
  • štěrbinami pro vložení karty, pro odběr bankovek a stvrzenky.

Po zasunutí konektoru Vašich sluchátek do zdířky a vložení karty stačí pozorně poslouchat hlasové pokyny a potom volit příkazy podle své potřeby. Tlačítkem u zdířky pro sluchátka se může nastavit hlasitost ve třech stupních. Bankomat se ovládá pouze z numerické klávesnice a třemi funkčními klávesami vpravo od numerické klávesnice. V každém kroku se ozve zvuková nápověda. Můžeme ovšem též stisknout STORNO pro ukončení seance a vrácení karty (STORNO je obvykle první funkční tlačítko nahoře, vedle numerické klávesnice). STORNO lze použít jen když bankomat očekává vstup, tedy ne po výběru transakce (po definitivním potvrzení zvolené částky).

Méně zkušeným doporučujeme pro naučení trasy a první seznámení s bankomatem využít asistence důvěryhodné vidící osoby nebo služeb nejbližšího Tyflocentra, o. p. s., či Krajského ambulantního střediska Tyfloservisu, o. p. s.

Každý uživatel pracuje s bankomatem na vlastní nebezpečí! Riziko je významně omezeno tím, že bankomaty jsou obvykle umístěny pod přímou kontrolou bezpečnostní služby nebo pod kontrolou bezpečnostních kamer. V případě, že si k bankomatu sami netroufnete, můžete během provozní doby požádat o asistenci personál pobočky banky. Vlastní transakci pak provedete sami.

K dispozici máme tyto služby bankomatu:

  • Výběr nastavené částky hotovosti.
  • Výběr částky podle vlastní volby do denního limitu.
  • Dobíjení kreditu předplacených služeb všech operátorů mobilních telefonů.
  • Dotaz na zůstatek na Vašem účtu.
  • Změna PIN - možno jen u bankomatu Vaší banky.

 

Aktuální seznamy ozvučených bankomatů (ve formátu txt a xls):

Bankomaty_České_spořitelny (txt; 92 KB)

Bankomaty_České_spořitelny_xls (xls; 124 KB)

Pobočky České spořitelny s majáčkem (xls; 11 KB)

 

Bankomaty_ČSOB (txt; 216 KB)

Bankomaty_ČSOB_xls (xls; 312 KB)

 

 


Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR

http://www.sons.cz/bariery

Příspěvky

Publikováno 10.05.2018 16:38, Málková Marie

Informace pro klienty ČSOB - změna v obsluze ozvučených bankomatů

Obrázek

Československá obchodní banka, a. s., v zastoupení manažera z Produktového managementu platebních produktů, informovala

Metodické centrum odstraňování bariér SONS, a. s., o změně v obsluze ozvučených bankomatů přístupných pro osoby s omezenou možností orientace (nevidomých, slabozrakých): 

 

"Byli jsme nuceni provést změnu kvůli sloučení obrazovky zadání PINu a výběru jazyka. V současné době bankomat reaguje následovně:

Na bankomatu v pozadí běží dokola reklamní smyčka, která informuje klienta o rozvržení kláves.

Po vložení karty nebo bezkontaktním přihlášení je klient vyzván k zadání PINu a následně klient musí stisknout tlačítko NÁPOVĚDA/HELP - tím ztmavne obrazovka a ATM funguje v rámci aplikace pro nevidomé, jako doposud.

Bohužel je po vložení karty o trochu delší prodleva, než ATM začne do sluchátek mluvit."

 

Prosíme vás o zpětnou vazbu do Metodického centra odstraňování bariér o dostupnosti obsluhy bankomatů po této změně. Děkujeme.

 




 

Publikováno 11.04.2018 16:20, Málková Marie

K bankovním službám České spořitelny, a. s.

Obrázek

 

Jak jste průběžně informováni přes konferenci a současně také na stránkách Metodického centra pro odstraňování bariér SONS ČR, Česká spořitelna, a. s., postupně zavádí další bankomaty (ATM) upravené pro ovládání s hlasovým výstupem pro samostatné užívání nevidomými osobami a vůbec všemi, kteří nemohou zrakem sledovat údaje na obrazovce.

Otevřete-li si https://www.sons.cz/Bankomaty_Ceske_sporitelny-P4005518.html, zjistíte, jaké možnosti na bankomatech jsou, jaké služby lze využít, jak postupovat, jak najít bankomat se vstupem pro sluchátka apod.

Česká spořitelna svoje služby opravdu stále zkvalitňuje, novinkou je např. na cca 70 % bankomatů nový SW, který se jeví z pohledu klienta vhodnější.

Mimo jiné zpracovává poznámky zaslané uživateli do Metodického centra pro odstraňování bariér - zde jsou odpovědi na některé dotazy:

 1) Základní nastavení hlasitosti - nízké defaultní nastavení hlasitosti ČS předala podnět na dodavatele hardwaru a je v řešení.

 2) Bankomaty bez výběrové funkce - pro stroje (pozn.: vkladové bankomaty), které nemají výběrovou funkci a přesto mají vstup pro sluchátka, nechá ČS doplnit novou hlášku upozorňující na tuto skutečnost. Ostatní funkce zachovány, pouze bez výběru.

 3) Ověření funkčnosti mono/stereo sluchátek: stereo sluchátka fungují bez problémů, mono je v podstatě stará technologie…

 4) Otázka volby skladby hotovosti: realizovat by šlo pouze jako volba vyšších či nižších bankovek (bez konkrétní skladby). Další úprava by vyžadovala větší finanční prostředky na realizaci. Úprava se nyní nepředpokládá.

 5) Vkládání PIN – musí se potvrzovat entrem / tlačítkem OK (protože může být 4 až 6místný, je nutno postupovat důsledně podle návodu).

 6) Maximální limit výběru – 80 000 Kč (více bankomat neumí technicky vydat).

 7) Dotykové bankomaty ČS – dosud nejsou v provozu.

Ve spolupráci s ČS bude Metodické centrum dále pokračovat a o jejím průběhu a o novinkách ve službách ČS vás budeme průběžně informovat. Přivítáme vaše reakce a těšíme se i na pozitivní zprávy.

Informace k datu 11. 4. 2018




 

Publikováno 24.01.2018 10:00, Málková Marie

K bankovním službám ČSOB

Obrázek

Na základě vašich dotazů jsme se obrátili na servis ČSOB a předáváme vám následující odpovědi a informace k bankovním službám ČSOB:

K používání bezkontaktní karty 

Jakmile klient aktivuje aplikaci pro nevidomé vložením konektoru sluchátka do zdířky bankomatu, je vyzván k vložení karty. Pokud je bankomat bezkontaktní, stačí kartu přiložit. Bankomat ale sám neupozorní, že má bezkontaktní čtečku. Čtečky jsou na bankomatech ČSOB různé a i různě umístěné (příklad vyznačen na foto) i navigace ohledně přiložení karty by musela být řešena u každého bankomatu individuálně. Průběh transakce je stejný. Pozor, pro bezkontaktní použití karty má bankomat v závěru transakce totožnou frázi jako u transakce vkládáním karty:"odeberte kartu".

Funkci bezkontaktního čtení karty u bankomatu není třeba aktivovat. Buď máte bezkontaktní kartu, či ne, ale v současné době je kontaktních karet, které nejdou načíst bezkontaktně už velice málo. Záleží na konkrétním bankomatu, jestli tuto funkci má nebo ne. Bezkontaktní čtení karty se vymaže v okamžiku ukončení výběru/vkladu u bankomatu, takže je velice málo pravděpodobné, aby tam byla načtena cizí karta. Ledaže by to udělal někdo přímo před vámi. Po 30 sekundách se načtená karta smaže.

Nevidomý klient bohužel nedostane žádnou informaci o přítomnosti bezkontaktní čtečky, hlasová navigace ji nijak nezmiňuje.

V každém případě doporučujeme používat raději slot pro kartu. 

Seznam bezkontaktních bankomatů pro úplnou informaci zde:

https://www.csob.cz/portal/documents/10710/950355/seznam-bankomatu-csob-s-

bezkontaktni-cteckou.pdf

K zadávání PIN:
Pokud je PIN opravdu zadáno správně, nikdy bankomat nemůže udávat, že je zadáno chybně. Častou chybou bývá překlep – tedy uvedení pět znaků místo čtyř, nebo jiných čísel.
Systém Vás sice pustí dále, ale před vlastní operaci, např. potvrzení výběru bankovek nebo transakcí se Vás na PIN zeptá znovu. Tento údaj musí již být správný, jinak Vás systém nepustí dále a operace skončí.

Opakované vkládání/vysouvání karty:
Co se týče opakovaného zasouvání a vysouvání karty, znamená to chybné čtení čipu karty. V případě, že se to tak děje, servis ČSOB nejdříve doporučuje přegumovat čip školní gumou. V případě, že to bude dělat bankomat i poté, můžete kontaktovat Helpdesk platebních karet na telefonu: +420 495 800 111, kde si můžete zažádat o vydání nového plastu karty zdarma, a ta již bude funkční.

V případě potřeby se neváhejte obrátit na Metodické centrum odstraňování bariér nebo kdykoliv na ČSOB bezplatnou infolinku 800 300 300, ze zahraničí +420 495 800 137.

 

 

 

 



 



Zobrazena stránka 1 z 1 (celkem 3 záznamů)
Jít na stránku: 1

Podpora

Technické informace

698403 (od 28.10.2012)

Web technicky provozuje:

K jakémukoliv užití textů a obrázků uvedených na tomto serveru je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2012 - 2018 SONS ČR, z. s.

Ochrana osobních údajů (GDPR)

 

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.