Chodníky a přístupy na přechody, místa pro přecházení a zastávky MHD
Chodníky a přístupy na přechody, místa pro přecházení a zastávky MHD
Povrchová plocha chodníku může být z jakéhokoliv materiálu, ale jednoznačná místa daná stavebním zákonem musí být bezpečně najitelná, funkční a použitelná.
Chodník a přístup na přechod
Signální pás (SP) navádí osoby s omezenou schopností orientace od přirozené vodící linie na přechod (ideálně do osy dopravního značení „V7"). SP musí být šířky 800 -1000 mm (viz prováděcí vyhl. stav. zákona), musí začínat u přirozené vodicí linie (fasáda domu, podezdívka, parkový obrubník). Obrubník směrem do vozovky není vodící linie (prováděcí vyhl. stav. zákona toto zakazuje). Na hranici chodníku a zeleně musí být parkový obrubník výšky min. 60 mm, jinak to není vodicí linie (bez obrubníku se při travnatém porostu chodit nedá). Varovný pás (VP) se osazuje na hranici prostoru pro pěší a pojezdové komunikace, tzn. z pozice chodce na hranici bezpečného a nebezpečného prostoru, VP říká „zde změna dopravního režimu“). VP osazen při obrubníku do vozovky je šířky 400 mm a s délkou minimálně takovou, dokud je výška obrubníku do vozovky nižší než 80 mm. SP a VP musí být proveden z certifikovaného materiálu (tzn. že stačí, aby splňoval podmínky TN TZÚS 12.03.04). V případě, že okolí certifikovaných prvků je tvořeno litými prvky (beton, asfalt) není nutno řešit podrobněji jejich osazení. V případě, že v okolí SP a VP je dlažba, je nutné zajistit, aby v okolí těchto pásů, tzn. min. 250 mm podél obou hran SP a 250 mm po obvodě VP (tzn. zde ze tří stran, čtvrtou stranu tvoří hladký obrubník do vozovky) musí být dlažba hladká. Stále platí podmínka, že prvky SP dobíhají až k VP. Hladká dlažba v prvních 250 mm je technicky definována: max. 5 spár na bm v obou směrech, se spárami do 4 mm, bez sražených hran, tzn. dlažba min. 200 x 200 mm (s tím, že i další prvky doplňující místo do 250 mm musí splňovat výše uvedené podmínky), alt. profil min. 250 x 250 mm, bez zkosených hran, se spárami 4 mm viz podrobněji technický popis v dané TN TZÚS. Do vzdálenosti 800 mm od hrany SP (VP) nesmí být žádná (!) překážka (mobiliář, sloup VO, jiné konstrukce, parkoviště, bezpečnostní odstup od komunikace apod.). Jediné co zde být naopak musí v případě světelné signalizace je sloupek SSZ osazený v ose SP na hranici s VP. Chodec jej potřebuje, musí jej najít a použít. SP musí směřovat do osy přechodu, stejně jako tlačítko SSZ a na druhé protilehlé straně musí být v každém případě zajištěna stejná návaznost (VP s SP a k přirozené vodící linii). Akustické signalizace neběží-li trvale, ale spouští-li se vysílačkou (VPN) musí být spustitelná ze 40 m (viz prováděcí vyhl. stav. zákona). V případě, že je nutnost na chodníku použít umělou vodící linii (UVL) /důvod dán v DSP/ je nutné (!) zajistit, aby zde byly použity certifikované prvky a lemovány v prvních 250 mm (od hrany UVL) stejně jako u SP a VP (viz výše). Musí zde být zajištěn hmatový kontrast, jinak dlažba není bezpečná (!), funkční ani použitelná. V prostoru 800 mm od osy UVL nesmí být žádné (!) překážky (viz výše jako u SP).
viz Hmatový kontrast podrobněji
??? | ??? |
Foto 1 ok | Foto 2 ko |
Chodník a přístup na místo pro přecházení
Pravidla stejná jako výše uvedené, jen je nutné zajistit, aby zde byl SP od VP odsazen. Odsazení dává informaci o tom, že je zde místo pro přecházení a ne přechod s jinými pravidly pro chodce. Odsazení SP od VP musí být min. 300 mm, optimálně 500 mm(!) a s hladkou plochou, která má stejná pravidla jako lemování SP, tzn. min. prvky 200 x 200 mm, bez sražené hrany se spárami do 4 mm, tj. konkrétně např. dlažba o šířce 2x 200 mm, 1x 300, 2x 250 mm. Dopravní značení (vodorovné i svislé) musí být vždy v souladu se stavebními úpravami.
??? | ??? |
Foto 3 ok | Foto 4 ko |
Chodník a přístup na přechod s komunikací s tram tratí
Pravidla stejná jako u přístupu na místo pro přecházení i v případě, že je zde SSZ. V případě, že by zde SSZ nebylo funkční, musí zde chodec poznat, že zde přednost nemá, proto odsazení.
viz www pokyn MMR a koridor pro přecházení tramvajové tratě
??? | ??? |
Foto 5 ok | Foto 6 ko |
Chodník (případně chodník s vysazeným mysem) se zastávkou MHD
SP musí být začínat u přirozené vodicí linie a končit 800 mm vedle stojky označníku, aby tento chodec vůbec poznal, že zde zastávka je. Lemování musí (!) být provedeno obecně technicky stejně - viz výše. Bezpečnostní pruh na zastávce musí být barevně kontrastní. Je-li na zastávce více označníků, musí být od sebe vzájemně rozlišeny – haptický štítek (braillský a reliéfní popis) na sloupku na nejvzdálenější straně od obrubníku s vozovkou.
??? | ??? |
Foto 7 ok | Foto 8 ko |
Křížení SP, křížení SP a UVL
Stejné podmínky, které platí pro lemování SP, platí i pro křížení SP. Křížení SP, znamená vynechání v tomto místě certifikované dlažby a nahrazení dlažbou hladkou (min. 800 x 800 mm), tzn. s prvky min. 200 x 200 mm, bez sražené hrany, se spárami min. 4 mm. Nutné zajistit hmatový kontrast, aby bylo zajištěno, že toto místo je křížení a ne jen odbočení.
??? | ??? |
Foto 9 ok | Foto 10 ko |
Provádění a realizace
S ohledem na bezpečnost je nutné při provádění stavbu zajistit tuhými, nepřevratnými zábranami.
Související
Příklady – Časté bezpečnostní chyby na komunikacích
TZÚS a certifikované prvky / dlažby na komunikaci
Co je zde správně?
a ????
Metodické centrum odstraňování bariér SONS ČR, z. s., (c) 2022