Tlačítka otevírání dveří v dopravních prostředcích MHD v Praze

Publikováno 27.11.2018 12:20 Málková Marie


Obrázek

Pro nástup a výstup do vozidla zejména nevidomých a také slabozrakých cestujících platí v MHD v hlavním městě již dlouhodobě zažitá pravidla, využívá se přitom akustické signalizace povelového vysílače umístěného v holi nebo v krabičce (VPN 01, VPN02, VPN03). Tlačítkem číslo 4 je dálkově dán řidiči požadavek na aktivaci dveří.

Pro doplnění podáváme informaci také o tom, jak při otevírání dveří v dopravních prostředcích má správně postupovat běžná věřejnost.

(zdroj www.metro.cz, 27. 11. 2018)

Otevřou se? V MHD jsou někdy tlačítka zbytečná

Nejjednodušeji se dá cestujícím poradit v případě metra. Dveře se tu totiž ve vagonech otevřou vždy, pokud tlačítko nesvítí. Když naopak kulatý knoflík s šipkami svítí, je nutné ho pro otevření zmáčknout. Po stlačení se rozbliká a dveře se ve stanici otevřou. Zajímavostí také je, že u prvních a posledních dveří vlakové podzemní soupravy jsou tlačítka na dveřích zbytečná. Dveře se totiž otevírají automaticky mimo jiné kvůli dobíhajícím cestujícím, a také maminkám s kočárky nebo invalidům.

 

U tramvají je systém otevírání malinko složitější. Pokud knoflík na sloupku u dveří nesvítí, je třeba jej pro otevření zmáčknout. Když však tlačítko svítí, dveře se otevřou bez mačkání. Tlačítko otevření dveří také slouží pro zastavení v zastávkách na znamení.

 

U autobusů je to v metropoli podobné jako u tramvají. Když při příjezdu na zastávku tlačítko dveří svítí, dveře se automaticky otevřou. Pokud však kulatý knoflík se zelenými šipkami nesvítí vůbec, cestující musí dát řidiči vědět, že chce vystupovat.

Dveřní tlačítko je propojené s tlačítkem Stop. Je jedno, které se zmáčkne.