O přístupnosti nových autobusů v Praze

Publikováno 01.03.2022 01:29 Brašna František


Obrázek

O přístupnosti nových autobusů v Praze a v příměstské dopravě únor 2022
 
V hlavním městě je k dispozici pro městskou hromadnou dopravu více jak 1000 autobusů několika typů: např. Solaris, Karosa, Citybus, Crossway, SOR ve standardní, kloubové nebo midi podobě.  Jedna z čerstvých novinek z přelomu roku v Praze jsou ekologické nízkopodlažní moderní elektrobusy plzeňské Škody Electric vyráběné ve spolupráci s tureckou firmou Temsa. Pražský dopravní podnik bude provozovat celkem 14 těchto autobusů značky Škoda E’City 36.  Viz informace DPP: https://www.dpp.cz/spolecnost/aktuality/detail/66_1562-nove-elektrobusy-v-ulicich-prahy
Rádi bychom vám více přiblížili toto vozidlo nejen po technické stránce. Jak je obvyklé i u těchto autobusů je nástup a výstup cestujícího se zrakovým postižením do vozidla uvažován prvními dveřmi u řidiče, cestující vyčkává příjezdu busu u označníku se signálním pásem (předpokladem je standardní řešení úprav zastávky v souladu s legislativou). Výstupní/vstupní dvoukřídlé dveře jsou opatřeny kulatým tlačítkem s nápisem po obvodu kruhu v Braillu „open“. Uvnitř vozidla je vyhrazené místo nevidomým osobám s vodicím psem (a pro osoby pohybující se o holi) umístěné také jako obvykle za řidičem. Přístup ke dvěma modrým sedadlům vedle sebe je přes schod výrobcem nazývaným podesta, její hrana je kontrastně žlutá. Pro sedícího cestujícího a vodicího psa je prostor velikostně limitován. Vyznačení tohoto místa je na okenním skle vedle sedačky vlevo, informace je čitelná a tím tedy určená pro vidící veřejnost (znak osoby s holí a vodícím psem není reliéfní ani popsán v Braillu). Tlačítko na řidiče (požadavek cestujícího na zastavení) je umístěné vodorovně na spodní hraně okna v dosahu sedící osoby u okna. Na žlutém a červeném podkladě je bílý nápis „STOP“ doplněný popisem „stop“ v Braillu, tlačítko je po stisku podsvícené. Další tlačítka ve vozidle jsou podobného typu s piktogramem osoby sedící na vozíku a s kočárkem a jsou obdobně umístěná u vyhrazených a vyznačených míst pro tyto cestující. Důležité je, že snížené úrovni nástupu má vozidlo jediná čtyři modrá pevná sedadla, také s tlačítky „STOP“.  Ze středových dveří vlevo jsou dvě sedadla a další dvě jsou přes uličku šikmo vpravo. Tyto další tlačítka mohou být nechtěně využívána nevidomými, neboť nejsou od sebe hmatově rozlišitelná, obsahují jednotný nápis v Braillu „stop“. Chceme, aby řidič vozidla toto bral na vědomí, aby se v provozu předešlo nejasnostem. Dále jsou v autobuse k dispozici tlačítka umístěná na svislých kovových tyčích (také u vyhrazeného místa pro nevidomého na tyči za zády u uličky), označená v Braillu písmenem „s“. Barevné řešení vozidla je sympatické v tom, že se snaží rozlišit modrá vyhrazená místa a také vybraná přístupnější místa od ostatních červených sklopných nebo pevných umístěných na zvýšené podestě.
Příjezd vozidla je hůře slyšitelný, ale je vybaveno systémem AVAS = „noise  maker“. Rozjezd vozidla nemusí být také z důvodu elektromotoru tak měkce plynulý. V Praze se postupně nasazují převážně na linkách 213, 154. 
Zajímají nás vaše zkušenosti a poznatky z cestování nejen těmito vozidly. Příslib firmy Škoda zní: „Rádi dostaneme zpětnou vazbu na vylepšení vozidla z pohledu nevidomých i slabozrakých cestujících. Tyto poznatky bychom se mohli snažit protlačit do dalších projektů.“
V příměstské dopravě se můžete setkat s další novinkou německé výroby, jedná se o autobusy MAN, jejich hlavní provozovatel je společnost Arriva.  Kromě naftového pohonu (celkem devět vozidel) bude dopravce provozovat i sedm s hybridním pohonem.