Kreativní duše

Publikováno 24.09.2024 22:47 Odbočka Příbram


Obrázek

Chtěli bychom vám představit práci našeho dlouholetého kolegy, kamaráda a táty dvou malých slečen, příbramského umělce a designéra Karla Červenky.

Pro nadcházející Tyfloart vytvořil návrhy triček a motivy, které byly použity na výrobu zatím jen sady hrnečků a magnetek. Na dalších návrzích ale pracuje.

Popis pro nevidomé:

Trička jsou čistě bílá. Na přední straně asi ve výšce prsou jsou tmavé obroučky brýlí. Vypadají prostě jako mnohými milované, nebo nenáviděné „plasťáky.“ Obruby jsou bez nožiček.

Nad, nebo pod nimi je vždy nějaký trefný nápis.

Trička jsou inspirovaná různými tematickými plakáty pro lidi s problémy se zrakem.

Karel Červenka vytvořil pět motivů:

  • Moje oko odborníka říká, že tam nic nevidím.
  • To, co je malé, je hezké. Ale já na malé věci nevidím.
  • Víš, jak špatně se hledají brýle bez brýlí?
  • Ach jo. Dostal jsem housle, ale nevidím na noty.
  • Neptejte se, jak vidím. Nikdy jsem neviděl tak dobře jako vy.

Od každého „nápisu“ bylo na začátku devět kusů, po třech ve velikostech M, L, XL. Minimálně dvě Mka už jsou fuč.

Hrnečky.

Tady se projevily autorova kreativita a technika patchworku, které stvořily „Čtvero ročních období.“ Patchwork je normálně spojován s tvorbou z kousků textilií, obrázky na hrnečcích vypadají přesně tak – jako mozaika z různobarevných kousků tvořících konečný motiv.

Hrnečky jsou v sadách po čtyřech a sad máme dvacet.

Samozřejmě není problém vybrat si jen období, které máte nejraději.

Popis pro nevidomé:

Hrnečky jsou zase čistě bílé, o objemu 300ml.

Jaro: má modrý podklad po vnější straně hrnečku asi tak do tří čtvrtin kolem dokola, (v okolí ouška motiv končí. Nahoře i dole nám výrobce nechal tenké bílé okraje.

Na modrém pozadí vidíme kytičky (vypadají jako sedmikrásky – bílé se žlutým středem a úzkým zeleným stonkem). Rostou jako by do výšky, směrem k modré, k nebi. Kousek motivu zabírá žlutá, představující slunce, teploučko a zdroj pohody pro kytky, které se neúnavně snaží k němu dosáhnout.

Pozadí ale nevypadá jednotně barevné. Jak modrá část, tak žlutá, se skládají s takových jako by proužků. Jako když shrnete třeba ubrus a vytvoří se sklady. Nařasíte záclonu… Proužky mají také několik samostatných motivů. Vidíme světlejší modré střídající se s modrými hustě posetými kostičkami, nebo naopak s kostkami většími. Sešité z kousků, prostě patchwork.

Na letním hrnečku je motiv pláže, moře a západu slunce. Klasicky spodek zabírá žlutá pláž s osuškou a slunečníkem. Až bude venku vánice, představte si tam sami sebe. Hovíte si na horkém písku a úplně cítíte, jak slunce z vašeho těla odvádí únavu, jak vás prohřívá a uvolňuje. Na dohled máte moře. Záleží jen na tom, jestli se chcete zvednout a vydat se k němu. A když ne, klidně dál ležte a sledujte západ slunce a třeba i kolem proplouvající loď.

Sychravé dny podzimu i přesto nutí k procházkám. Třeba k vodě, která je ústředním motivem podzimního hrnečku. Krom ní jsou tam ještě dva lidé, každý na jednom břehu řeky. Pan Červenka tomu říká „rande naslepo,“ protože se sice potkali, ale blbě se domluvili, takže každý skončil na jiném břehu. Z obrázku to vypadá, že spolu komunikují, vidí se a možná se i baví. Vzdálenější břeh lemují stromy v podzimních barvách. Listy opadávají a šustí a lidé na procházkách se v nich brouzdají, děti skotačí, psi řádí a technické služby uklízejí.

Zimní hrneček trochu připomíná známé výjevy „ladovské zimy.“ Zasněžený domek stojí sice sám, ale asi je v něm pohoda. Je hnědý, asi roubenka. Tři okna v přízemí a jedno v podkroví svítí teplým žlutým světlem. Z komína se kouří, jako by hospodář pálil staré boty, možná pražce. Čmoud je hutný a šedý. Stoupá k nebi plnému hvězd. Jinak je všude klid. Ani psa by nevyhnal.

Magnetky

Ty mají průměr osm centimetrů. Jsou měkké a drží pěkně.

Pan Červenka si jako poradce přibral umělou inteligenci. Ta motivy na magnetkách pojmenovala jako stylizovanou krajinu. Podle ní se tento styl vyznačuje zjednodušenými tvary, výraznými obrysy a sytými barvami. Styl je zajímavý díky svým jasným liniím a pestré barevné paletě, které dělají krajiny snadno rozpoznatelné, ale zároveň i lehce abstraktní.

Autor trvá na tom, že motivy jsou inspirovány koláží.

Každá magnetka zobrazuje jinou scénu: např.

Pastviny s výhledem na mlýn, venkovskou farmu, nebo scénou inspirovanou východoevropskou architekturou.

Popis pro nevidomé:

Magnetek je pět druhů. Autor jim říká „místa,“ nám připomínaly prostě výjevy z kontinentů.

Výjev z Afriky ukazuje nosorožce v nějaké savaně. Prodírá se travou, v pozadí praží slunce jak na něj, tak na pár nízkých stromů.

Australský motiv ukazuje tři klokany v pohybu. Pádí krajinou, v pozadí je vysoká hora, modré nebe a v krajině pár výrazných rozvětvených stromů.

Evropu připomíná venkovský motiv mozaiky políček, luk. V pozadí se rozprostírá les. V kopcovité krajině sedí domek a v pravé části obrázku se vypíná starý mlýn, jistě funkční. K mlýnu vede sytě hnědá cesta, aby tam za nocí mlynářka v bezpečí dorazila od milence.

Amerika je odjakživa hrozně průmyslový kontinent, jehož první osadníci museli makat do roztrhání těla. Doslova se rvali o život s přírodou, kterou v průběhu staletí vydrancovali.

Obrázek by se dal popsat jako pole se třemi kombajny v plné práci. Modré nebe slibuje, že zemědělci se dřív jak se západem slunce domů nedostanou, a tak nestačí jen doufat, že mají s sebou dostatek tekutin a něco na zub. A jejich zaměstnavatel není bestie.

Poslední návštěva místa, které asi patří do Asie, proběhne v noci. Na nebi je měsíc v ubývající fázi, pod ním mrak. Jinak je nebe temné a tiché. Krajina pod ním vypadá pokojně. Hora v pozadí má zasněžený vrcholek, v popředí stojí stupňovitý chrám, které jsou pro země východu typické. V okolí to vypadá na zalesněnou krajinu, ve které se může skrývat vesnice plná spících lidí.

Děkujeme za pozornost a trpělivost. Pokud byste měli zájem vidět, osahat, či si rovnou odnést některý z výrobků, přijďte nás navštívit.

Odbočka Příbram


Obrázky