IN-OK z České Třebové 4/2020

Publikováno 04.05.2020 09:57 Odbočka Česká Třebová


Obrázek

-                                                                                        -

 

 

INTERNETOVÉ OKÉNKO

  1. vydání v roce 2020

 

 

 

Oblastní odbočky SONS ČR, z. s.

v České Třebové

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONTAKTY:

        Adresa:     OO SONS ČR z.s., Mlýnská 900, 560 02 Česká Třebová 

        Telefon:    465 535 325,   mobil:   607 657 188

@        email: ceskatrebova-odbocka@sons.cz

www   Články a fotografie naleznete na www.sons.cz/ceskatrebova 

 

Provozní doba:

Pondělí       9:00→12:00  ↔  14:00→16:30hod.

Středa         9:00→11:30  ↔  12:30→16:30hod.

Osobní schůzky si prosím rezervujte telefonicky předem, abychom Vám

mohli poskytnout co nejkomplexnější služby a poradenství.

 

 

Rada oblastní odbočky...

 

Předseda:                      Ivo Psota

Místopředsedkyně:       Marie Svobodová

Pokladní:                       Elenka Simonová

 

PŘEDMLUVA

NEJSTE NA TO SAMI 2.

Dobrý den všem, přejeme z České Třebové,

Snažíme se Vás, naše klienty průběžně kontaktovat telefonicky, nebo emailem, aby jste věděli, že jsme tu pro Vás a, že v tom nejste sami. Tento neosobní kontakt je nutný z hlediska ochrany Vašeho i našeho zdraví.

 

Naše služby jsou v tomto období omezené, ale i přesto funguje SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ PORADNA.

Pondělí      9:00 – 12:00 hod.                  14:00 – 16:30 hod.

Středa       9:00 – 12:00                          ------------------------

Nejprve nás kontaktujte telefonicky a v případě nutnosti si dohodneme osobní schůzku..

 

Kontaktujte nás i v případě, že potřebujete pomoc, nebo radu v jakékoli životní situaci. Budeme rádi za jakoukoli zpětnou vazbu na námi zasílané informace.

Na závěr přejeme Všem našim klientům a příznivcům

mnoho zdraví a krásné jarní dny.            Viru ZMAR

Kontakty na asistence stále platí.

Podmínky pro nákup jsou v jednotlivých městech obdobné. Z pravidla si v daném čase zavoláte, u operátora linky objednáte a  dohodnete předání a platbu. Níže naleznete důležitá telefonní čísla, kde lze nákupy sjednat.

 

Česká Třebová  8-10hod    465 500 139       Město Č. Třebová

Králíky                 10-12hod  777 474 353       Sociální služby

Lanškroun          7-9hod       703 309 125       SDH Dolní Třešňovec.

Letohrad                                731 402 326       Caritas

                                               734 769 711       Caritas

Litomyšl              8-10hod    605 929 273       Město Litomyšl.

Mor. Třebová                        734 797 499       Charita M.Třeb.

Svitavy                                   461 550 221       Město Svitavy

Ústí nad Orlicí     8-10hod    736 516 276       Město Ústí n. Orl

                                               736 516 277       Město Ústí n. Orl

Žamberk                                775 298 646                 Soc. úřad Žamberk

 

ZE ŽIVOTA ODBOČKY

Pořádat jakékoliv aktivity v této době nelehké, nepříznivé nebo špatné, záleží, jak jí chcete nazvat, se prostě nedají. Ale, minulý pátek nám svitla naděje v podobě určitého uvolnění, můžeme do přírody ve skupince 10 osob za dodržování známých pravidel.

Krásné počasí, plán krátké trasy, domluvený čas, povolený počet osob a konečně jsme se dočkali, vyrážíme na turistiku. Sraz domluven u jednoho obchodu, odtud vystoupáme po silnici ke starému hřbitovu. Odbočujeme do leva směrem k odbočce, která nás dovede až k cíli naší trasy k chatě U Floriána. Cestou sledujeme probouzející se přírodu a také jak se mění okolí našeho města, to leží v údolí a je obklopeno lesy. V současné době probíhá kacení okolních lesů a tím se mění ráz krajiny, les uzrál. Naše skupinka pomalu dorazila k cíli. V plánu jsme měli i opékání buřtů. Během krátké doby bylo připraveno vše potřebné, dřevo na oheň i klacky na opékání. Vše proběhlo předpisově, tak jak si žádá tato doba nelehká. Po konzumaci i odpočinku v příjemném prostředí jsme se vydali pomalu na zpět k domovu. Setkání, které nám pohladilo duši a krátká procházka, která nám pohladila tělo, se nám vydařila. Všichni se těší na další pokračování.

A na závěr “Naším vycházkám třikrát zdar zdar zdar“

                                                                                                                 I.P.

 

 

ČLÁNKY

Nová aplikace eRouška pomůže hygienikům s včasným kontaktováním těch, kteří se mohli setkat s nakaženými koronavirem

 

Aplikace eRouška je dalším projektem, který vznikl v rámci iniciativy COVID19CZ. Záštitu nad ní převzalo Ministerstvo zdravotnictví ČR. Motivací k jejímu vytvoření byla snaha pomoci hygienikům snadněji, efektivněji a rychleji dohledávat lidi, s nimiž v poslední době nakažení přišli do styku a u nichž je vysoké riziko nákazy. Výhodou pro uživatele je zejména skutečnost, že v případě, že u nich nákaza propukne, dokážou snadno a rychle předat hygienikům své kontakty za poslední dny a hygienu navíc upozorní i na kontakty s těmi, které nemohou osobně znát. Aplikace aplikace byla řádně testována i s ohledem na zrakově hendikepované uživatele, plná přístupnost je zaručena jak na Androidu, tak iOS

 

“Všichni se chceme vrátit k našemu běžnému životu a chceme, aby plošná karanténa co nejdříve skončila. Proto musíme každý, kdo může, pomoci hygieně dnešní situaci zvládnout. Přijali jsme za své nošení roušek na veřejnosti. Ale aby mohla plošná karanténa skončit co nejdříve, musí být každý z nás schopen co nejrychleji a nejpřesněji předat seznam osob, se kterými se setkal v posledních dnech před odhalením nákazy. A k tomu slouží nová aplikace eRouška. Je jednou ze složek Chytré karantény. Výrazně ulehčí a extrémně zrychlí hygienikům vyhledávání osob potenciálně nakažených koronavirem s naprosto minimálním dopadem na soukromí uživatele. Aplikace slouží jako automatický notýsek, do kterého se zapisují anonymní ID zařízení, se kterými jste přišli do styku. Tento notýsek je uložen jen ve vašem telefonu a o odeslání hygieně rozhodnete jen vy sami, pokud vás o to pracovník hygieny požádá. Tento přístup neeviduje vaši polohu a není ve světě ojedinělý. Jeho využití již úspěšně běží v zemích jako Singapur, Jižní Korea a připravuje se na Slovensku a v zemích západní Evropy (Švýcarsko, Francie, …).  Žádáme každého, kdo má vhodný telefon, aby nám s pomocí aplikace eRouška pomohl v boji proti koronaviru,” apeluje Vojtěch Komenda, jeden z autorů aplikace eRouška, která vznikla na platformě COVID19CZ jako součást Chytré karantény.

 

Aplikace využívá Bluetooth technologii a pouze do telefonu majitele ukládá anonymizovaná data o mobilních zařízeních s instalovanou eRouškou, která se v poslední době vyskytovala poblíž. Měří a ukládá přitom sílu Bluetooth signálu.

 

Pokud uživatel eRoušky zjistí, že má pozitivní test na koronavirus, může data z telefonu využít a předat anonymizovaná ID aplikací, se kterými se setkal, při epidemiologickém šetření hygienikům. Hygienik se při rozhovoru s nakaženým zeptá, jestli používá aplikaci eRouška a zda chce sdílet data ze svého telefonu. Uživatel pak odešle anonymizovaná data.

 

Pouze prověření hygienici mají přístup k zabezpečenému rozhraní, ve kterém mohou spárovat identifikátory z aplikací s telefonními čísly, která uživatelé zadali při registraci. Hygienici takto získají pouze telefonní kontakty daných uživatelů aplikace eRouška. Žádné další informace týkající se těch uživatelů eRoušky, kteří s nakaženým přišli do styku, nebudou mít k dispozici.

 

Stejně jako nebudou mít k dispozici data o zařízeních, která eRoušku nainstalovanou nemají. Hygienci pak mohou ty, které vyhodnotí jako rizikové, kontaktovat mnohem rychleji, než v případě dosavadního ručního dohledávání lidí, s nimiž mohli být nakažení v kontaktu.

 

“Lidem, kteří aplikaci chtějí používat, postačí, aby si ji nainstalovali do svého mobilního telefonu. Aplikace poté běží na pozadí se zapnutým Bluetooth a sbírá anonymizovaná data o mobilech ve svém okolí, které mají eRoušku také nainstalovanou,” vysvětluje Komenda.

 

Celý systém aplikace eRouška, včetně podpůrných webových stránek, je navržen v souladu se Zákonem o ochraně osobních údajů a nařízením GDPR. Navíc je aplikace open sourcem - další vývojáři se tedy mohou podívat do jejího kódu.

 

Data z aplikace nejsou nikde sdílena. Ukládají se po dobu jednoho měsíce přímo v telefonu majitele a bez jeho souhlasu k nim nikdo nemá přístup, tedy ani hygienici.

 

“V porovnání s ostatními řešeními, která se v poslední době objevila na trhu nejen v Česku, ale také v zahraničí, spočívá výhoda eRoušky v tom, že ke svému fungování nevyužívá sběru informací o poloze zařízení a tím i šetří baterii telefonu. Aplikace navíc informace o setkání s dalšími zařízeními, která ji mají nainstalovanou, nikam sama neodesílá. A to až do okamžiku, kdy jí k tomu dá uživatel konkrétní pokyn. Všechna v aplikaci shromážděná data lze navíc manuálně smazat,” doplňuje Ing. Martin Půlpitel, který působí na Fakultě informačních technologií ČVUT a udělal nezávislý posudek aplikace. Půlpitel je zakladatel a ředitel technologické firmy Ackee.

 

Aplikaci vydává na svém vývojářském účtu Ministerstvo zdravotnictví, které nad aplikací převzalo záštitu. eRouška je k dispozici pro telefony s operačním systémem Android a je volně ke stažení v Google Play. Pro operační systém iOS bude dostupná za několik dní.

 

Aplikaci naprogramovali dobrovolníci sdružení v iniciativě COVID19CZ. V týmu bez nároku na odměnu pracovali nejen programátoři, ale i UX designéři, marketéři, výzkumníci a další specialisté.

 

eRouška je prozatím dostupná v České republice. V průběhu nejbližších týdnů je plánovaná její lokalizace také pro použití v dalších evropských zemích. Zapadá totiž do systému chytrých opatření, která pomohou s virem bojovat i bez nutnosti plošně zavírat lidi doma.

 

Irena Zatloukalová

Převzato bez úprav z webu helpnet.cz

 

Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS 04/2020

 

V dubnovém článku z pražské poradny Vás čekají následující témata:

  • malá oprava k informaci z minulého článku o daňovém bonusu
  • krátká informace o změně zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením,
  • nepříznivá zpráva o doplatcích na bílé hole a
  • protože jde o článek dubnový, jemuž by odlehčení naší jindy o serióznost usilující rubriky snad mohlo slušet, vás na konci čeká malý aprílový občanskoprávní kvíz.

 

Oprava k daňovému bonusu

 

V článku 3/2020 jsem uvedl, že pro uplatnění daňového zvýhodnění na vyživované dítě formou daňového bonusu se do příjmů poplatníka nezapočítávají příjmy, z nichž se daň odvádí srážkou z daně, např. tedy odměna z dohody o provedení práce. Tato informace není správná, do příjmů se započítávají všechny příjmy ze závislé činnosti i příjmy ze samostatné výdělečné činnosti, nezapočítávají se jen tzv. pasivní příjmy, z kapitálového majetku a pronájmu. Za upozornění na tuto chybu děkuji pozornému čtenáři z Náchodska.

 

Ke změně zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením

 

S účinností od 1. března 2020 došlo ke změně zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, který upravuje pro nás důležité příspěvky, a to na mobilitu, na zvláštní pomůcku, a také nárok na průkaz osoby se zdravotním postižením. Změny, které novela č. 228/2019 Sb. přinesla, jsou zajímavé z hlediska osob s jiným zdravotním postižením než zrakovým, pro nás se nemění vůbec nic. Změny se týkají příspěvku na pořízení motorového vozidla, na který, jak známo, z důvodu zrakového postižení nárok nevzniká. Další změnou je pak rozšíření okruhu lidí, kteří mají nárok na příspěvek na zvláštní pomůcku, a to o osoby mající zdravotní postižení interní povahy způsobující těžké omezení pohyblivosti. Seznam těchto postižení obsahuje 12 položek zahrnujících nemoci srdce, plic a další.

 

Nepříznivá informace k bílým holím

 

Když jsem naposledy referoval o změnách v úhradě zdravotnických prostředků z veřejného zdravotního pojištění, uvedl jsem, že doplatky, které musíme platit od 1. prosince 2019 při pořizování bílých i červenobílých holí, by se měly radikálně snížit, resp. u většiny bílých holí odpadnout, a to zhruba od 1. července 2020. Tento termín byl uváděn i při jednání pracovní skupiny pro zdravotnické prostředky při Pacientské radě v srpnu 2019, stejně tak ještě na jednání Pacientské rady 30. září.

 

Ovšem při setkání stejné pracovní skupiny 10. února tohoto roku již bylo jasně řečeno, že novela zákona o veřejném zdravotním pojištění bude účinná nejdříve od 1. ledna 2021. Za SONS jsem na jednání vyjádřil s tímto časovým posunem značnou nespokojenost, ale tím naše možnosti ovlivnit tempo legislativního procesu končí. To znamená, že současný stav, kdy je nutné si na bílé hole orientační připlácet kolem dvou set korun, o něco více ještě na bílé hole opěrné potrvá nejméně po celý tento kalendářní rok.

 

Malý aprílový občanskoprávní kvíz

 

K sestavení následujícího kvízu mě inspiroval jazyk, který používá staronový občanský zákoník, který je účinný již více než šest let, ale stále umí překvapit.

 

Víte, co znamenají následující pojmy:

 

  1. Odúmrť:

A.neslušná nadávka;

B.pozůstalost, kterou zdědí stát, protože neexistuje jiný právoplatný dědic;

C.odpadnutí části těla v důsledku závažné choroby, nebo působení jiné osoby.

 

2.Pachtovné:

A.dávka náležející oběti trestného činu, kterou je povinen platit jeho pachatel;

B.poplatek kompenzující zápach šířící se z pozemku, na němž je skladován hnůj;

C.poplatek za pronájem věci, z níž má nájemce užitek, např. zemědělské půdy.

 

  1. Závdavek:

A.preventivní ponaučení zákonného zástupce učiněné fyzickým působením na svého potomka;

B.věcné plnění snoubence před uzavřením manželství, poskytnuté s cílem zajištění budoucího závazku;

C.plnění jednoho z kontrahentů při uzavření smlouvy, kterým poskytuje druhé straně jistotu, že má v úmyslu závazek určený smlouvou plnit.

 

  1. Služebnost:

A.věcné právo postihující vlastníka věci tak, že musí ve prospěch jiného něco trpět či něčeho se zdržet;

B.titul udělovaný nejvýkonnějším sluhům či služkám, jeho držitelé pak byli oslovováni „vaše služebnosti“;

C.hanlivý název pro nekvalitně poskytnutou službu.

 

  1. Novace:

A.změna obsahu závazku, která starý závazek zruší;

B.neověřená zpráva ČTK;

C.změna, která měla výrazně zlepšit fungování složitého systému, avšak drobným opomenutím podstatného detailu došlo k absolutnímu znefunkčnění.

 

  1. Adhezní smlouva:

A.smlouva sepsaná na mírně lepkavém formuláři;

B.smlouva, které ani jedna ze smluvních stran nerozumí;

C.smlouva uzavřená pomocí formuláře, do kterého slabší smluvní strana prakticky nemá možnost zasáhnout.

 

  1. Dovětek:

A.přezdívka uvedená namísto podpisu, chráněná autorským právem stejně jako pseudonym;

B.vyjádření poslední vůle zůstavitele, v níž může nařídit odkaz, stanovit odkazovníku nebo dědici podmínku, nebo doložit čas anebo uložit odkazovníku nebo dědici příkaz;

C.stručný závěr stati, jímž je popřen předchozí výklad.

 

 

 

Pro případ pochybností u některé z odpovědí uvádím správné řešení:

1.b), 2. c), 3. c), 4. a), 5. a), 6. c), 7. b).

 

 

 

Za Sociálně právní poradnu SONS v Praze

Luboš zajíc

 

Naši sponzoři Města a Obce

 

 

Naši činnost finančně podporuje: Krajský úřad Pardubického kraje.

Město: Česká Třebová, Bystré, Letohrad, Ústí nad Orlicí a Svitavy,

Obce: Hradec nad Svitavou, Semanín, České Libchavy, Němčice, Trpík a Opatovec.

Za finanční podporu všem děkujeme.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Časopis vychází pro vnitřní potřebu členů Oblastní odbočky SONS ČR, z. s.

v České Třebové a jejich příznivců.