Beseda na Olomoucké radnici
Záštitu nad touto akcí převzal 1. náměstek primátora JUDr. Martin Major, MBA, který nás společně s Ing. Janem Langrem z odboru ochrany uvítal. Dále se ujal slova vedoucí odboru sociálních věcí Mgr. Michal Majer. Seznámil nás se strukturou odboru, jenž sídlí vedle Kauflandu (Štursova 1, dříve Hálkova 20) a má 105 zaměstnanců. Odbor čítá 8 oddělení: soc. služeb, péče o rodinu a děti, soc. práce a poradenství, soc. prevence, opatrovnické, azylový dům, domov pro ženy a matky s dětmi a odd. jeslí. Blíže jsme debatovali o oddělení sociálních služeb, které má 6 pracovníků a tyto hlavní úkoly: vede agendu žádostí o nájem bytů zvláštního určení; koordinuje a zajišťuje chod 19 klubů pro seniory; vede komunitní plánování a agendu poskytování finančních podpor z rozpočtu města. Účastníky besedy nejvíce zajímaly podmínky (pořadníky a kontraindikace apod.) získání bytů zvláštního určení, mezi které patří 565 bytů v domech s pečovatelskou službou a 58 bezbariérových.
V další části nás seznámila Mgr. Libuše Haničáková s činností oddělení sociální práce a poradenství, jehož cílovou skupinu tvoří senioři a zdravotně postižení. Zde pracuje 6 pracovníků a dalších 8 osob z tohoto oddělení pečuje o nezaměstnané, občany v hmotné nouzi a s nízkými příjmy. Od r. 2012 po reformě přešel sociální úřad pod Úřad práce (dávky) a již tam funguje, ale část jejich činnosti zůstala zde (pomoc a poradenství). Hlavní náplní tohoto oddělení je vyhledávání klientů a prošetřování podnětů (i anonymních); návštěvy klientů v jejich přirozeném prostředí (někdy i v parku na lavičce) = klienti nemusí chodit na úřad; poradenství a pomoc při vyřizování důchodu a dávek; pomoc při zajištění péče - zprostředkování terénních služeb; pomoc při vyhledávání pobytových služeb a podávání žádostí (např. do domovů pro seniory). Dále provozují poradenství při hospodaření s financemi, při návrzích na omezení svéprávnosti; pomáhají s doprovody na úřady; komunikují s rodinou a řeší zanedbání péče, týrání; spolupracují s ÚP, nemocnicemi, léčebnami, soc. službami pro zdravotně postižené atd.
Mgr. Haničáková shrnula a jasně oddělila činnost ÚP (Úřadu práce) a Oddělení sociální práce a poradenství Odboru sociálních věcí Magistrátu města Olomouce. I po několika letech po reformě někteří občané stále neví, kam se mají správně obrátit. A tak je dobře, že pracoviště Úřadu práce, kde se dnes vyřizuje většina sociálních dávek, sídlí nedaleko na třídě Kosmonautů v budově AB Centra ve 2. patře. Každý účastník besedy obdržel v písemné podobě Prezentaci odboru sociálních věcí (stručně zpracovaný průběh celého odpoledne).
V závěru téměř dvouhodinové besedy se s námi rozloučil Ing. Langer upozorněním na nedávno zpřístupněné webové stránky odboru ochrany, popřál hezkou dovolenou a pozval přítomné na podzimní setkání, kde se více dozvíme o detektorech kouře a nebezpečných plynů.
Obsah besedy byl pro přítomné opravdu velmi přínosný a zajímavý. Členové naší odbočky se aktivně zapojovali a svými dotazy pomohli rozšířit znalosti nás všech. S hlavou plnou informací jsme se po ukončení besedy šli společně potěšit do blízké cukrárny, kde jsme nechávali doznívat získané dojmy.
Marie Kebrdlová
Obrázky