Škola SUDOKU II.

Publikováno 09.04.2020 11:52 Novotný Karel


Obrázek

 

 

 

Z KC Vrchlická vám všem pěkný přeji den,

 

 

 

 


Dnešní SUDOKU MENU:

1 - již známe vítěze soutěže,
2 - další způsob záznamu SUDOKU,
3 - jak si pomoci při luštění SUDOKU.

Příště si zkusíme vyluštit jedno jednodušší SUDOKU společně a dozvíme se
něco z historie SUDOKU.

1 - Nejrychlejším luštitelem se stal Radek Primák. Nejen, že poslal jako
první vyluštěné tři SUDOKU, ale již poslal i zbývající dvě. Přestože se
SUDOKU Radek začíná, tvrdí, že zas tak těžké nebyla.
Aby měli šanci na výhru i ti, co to nestihli tak rychle, vylosujeme ze všech
odpovědí ještě jednoho, který obdrží taktéž slevu na nákup v tyflopomůckách.
Losovat budeme z odpovědí, které dorazí nejpozději v neděli 12. 4. 2020.

2 - další způsob záznamu SUDOKU.
Ozvali se mi hráči SUDOKU, kteří používají starší způsob zápisu. Jedná se o
zápis, kde je popsané každé pole. Na místě, kde není žádné vyplněné číslo,
je zapsaná nula. Pokud tedy v prvním řádku je na druhém místě dvojka, na
čtvrté pozici trojka a na devátém místě osmička byl by zápis prvního řádku
takto: 020 300 008 .
Pro lepší orientaci je vždy po třech číslech jedna mezera. Po třech řádcích
je jeden řádek vynechaný a SUDOKU je pak velmi přehledné a dá se luštit i
bez hrací desky.
Na ukázku vám zde napíšu zápis SUDOKU, které bylo popisováno v první části
školy SUKODU:

000 000 000
008 000 370
060 009 004

200 005 001
307 000 268
814 200 005

005 004 009
003 000 120
000 000 000

Jaký způsob budete používat, nechám na vás. Někteří hráči používají místo
nuly písmeno X, aby se dalo SUDOKU lépe luštit i bez hrací desky.
Zápis prvních pěti SUDOKU tímto způsobem si můžete stáhnout. Je přidán jako příloha k tomuto článku. 

3 - Jak si pomoci při luštění SUDOKU.
Tento návod může vypadat kostrbatě a člověku, který ještě nezačal SUDOKU
luštit, bych ho raději ani nedoporučoval. Mohl by se v něm spíše zamotat.
Tento návod je určen pro ty, co již SUDOKU luští a chtějí si zdokonalit
systém luštění.
Luštění SUDOKU má mnoho postupů a fíglů. Luštit můžete tak, že nejdříve
vyhledáte čtverečky, kde je jasné, jaká čísla máte doplnit (ale to se stane
pouze u snazších variant SUDOKU). Pak si můžete vzít číslovky od jedničky do
devítky a postupně se je snažit v poli rozmístit. Každá číslovka je totiž v
SUDOKU devětkrát. Je jednou v každém sloupci - a těch je devět. Stejné platí
o řádku nebo čtverci o devíti čtverečkách (jen se varianty nesčítají, ale
prolínají).
Někdy hned napoprvé rozmístíte třeba všech devět pětek, jindy se vám
nepodaří napoprvé udat ani jednu jedničku. Takže až dojedete k devítce,
můžete postup zopakovat, protože jste mezitím doplnili další čísla.
Další možností je vpisování. To znamená, že když vám vyjdou dvě možnosti,
kam umístit třeba šestku, uděláte si malou šestku do obou čtverečků. A až
vám do jednoho ze čtverečků vyjde jiné číslo, do toho druhého hned dopíšete
onu šestku, u které už je nyní jasné, kde má to svoje jediné možné umístění.
Díky vpisům si jakoby napůl vyluštíte konkrétní pole, čímž si pak zrychlíte
následný postup.
Nejdůležitější je vždy mít přehled o celém sloupci, řádku a čtverci s devíti
čtverečky. Následně o celém pásu čtverců v horizontálním nebo vertikálním
pořadí, se kterými se pracuje nejčastěji. Pokud je dokážete vnímat jako
celky, tak se na základě tohoto vhledu mnohem snadněji propracujete k cíli.
Kde váháte o umístění číslice, tak si předem proberte následky umístění dané
číslovky na dané místo. Jakoby si v duchu udělejte několik kroků dopředu.
Pokud nenarazíte na překážku, můžete číslo do čtverečku vepsat.
Ale pamatujte si, které číslo to bylo. Pokud se totiž později setkají dvě
číslovky, kde nemají, bude to pravděpodobně chybou v tomto místě, protože
málokdo dokáže v mysli udělat dost tahů dopředu na to, aby předem domyslel
všechny nutné tahy ke zdárnému dokončení.
Tenhle fakt je na SUDOKU dost odrazující. U křížovek si najdete výraz ve
slovníku, případně vám jej poradí písmena, co vyjdou v kolmém směru. U
SUDOKU lze buď hádat tam, kde není jednoznačné řešení, nebo se podívat do
vyluštěného SUDOKU na místo, o kterém zrovna pochybujete.
Začněte proto jednoduchými variantami, postupně si vytvoříte vlastní postupy
a triky, které vám budou vyhovovat a luštění usnadňovat. SUDOKU vám pomůže
se na chvilku zbavit každodenních starostí, ponořit se do světa čisté logiky
a prostě si užít svou chvilku, třeba u kávičky nebo před spaním.

Pokud máte jakékoliv dotazy, nebo si dokonce nevíte rady, tak nás určitě
kontaktujte ( novotny@sons.cz , nebo tel: 778 403 702) a hned všechno
vyřešíme. Pište, pište, volejte. Nebojte se zeptat na cokoliv. Rádi vám
pomůžeme.
Někteří hráči měli problém se stahování herních plánů ze stránek SONS. Ani
to však není překážka. Napište, a hned vám je pošleme e-mailem.

Jedno poděkování na závěr paní Aleně Matěchové ze společnosti kuk-a-mat
s.r.o., která umožnila používat herní plány ze SUDOKU-K pro pokročilé a ze
SUKODU-K střední obtížnost.

Na úplný závěr slíbený zápis prvních pěti herních plánů:

SUDOKU Č. 1, obtížnost 1

000 503 000
070 000 020
351 000 896

900 050 001
000 609 000
700 030 009

684 000 512
090 000 040
000 104 000

SUDOKU č. 2, obtížnost 1

200 000 007
007 506 100
050 080 060

700 020 008
090 301 040
600 040 005

010 050 020
006 803 500
500 000 001

SUDOKU č. 3, obtížnost 2

000 010 000
100 090 005
080 406 070

300 704 008
006 000 900
008 000 400

004 000 600
063 805 740
070 601 080

SUDOKU č. 4, obtížnost 3

080 000 050
007 000 900
005 976 400

020 000 030
600 481 007
010 000 040

008 754 600
001 000 300
070 000 080

SUDOKU č. 5, obtížnost 4

032 000 790
600 207 005
500 040 002

085 000 410
000 304 000
000 105 000

098 000 520
400 902 008
200 070 009


Karel Novotný
KC Vrchlická - Vrchlického 74, Praha 5

SONS ČR, z.s.
Krakovská 21
110 00 Praha 1
www.sons.cz
tel: 778 403 702
mapa:  http://goo.gl/maps/o8Azm
FB: https://www.facebook.com/sonscz

Stáhnout soubor ...