EXKURZE V METRU
Během státního svátku, při výluce pražského metra na trase C, ve stanici Budějovická uspořádal Dopravní podnik společně se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých ČR netradiční exkurzi, během níž si návštěvníci mohli doslova osahat prostory metra bez přítomnosti ostatních cestujících. Měla splnit důležitý úkol – nabídnout lidem se zrakovým handicapem informace o tom, jak se v metru bezpečně pohybovat i orientovat, stejně jako zprostředkovat seznámení s místy, kam se veřejnost běžně nedostane. Popudem k této osvětové aktivitě byla bohužel tragická událost právě nevidomé osoby.
Nabídku přijala i skupinka kyjovjáků, využili jsme příležitosti vyzkoušet si orientaci v prostorách či ve vozech metra a seznámit se s řídící kabinou vlakové soupravy, kolejištěm.
A co všechno dnes už víme?
Pražské metro má propracovaný systém orientace pro nevidomé - vodící linie, hmatové popisky či akustické prvky.
Ve vlakové soupravě metra jsme byli seznámeni s umístěním SOS tlačítek, už víme, že první a poslední vagón soupravy je upraven pro nástup vozíčkáře.
Bezpečnostní tlačítko přímo na panelu jezdících schodů, v případě nutnosti schody zastaví. Použije se první ze tří tlačítek. Informace, která možná postačí k odbourání strachu z jízdy po těchto schodech. Bezpečnostní tlačítko se nachází i na horním panelu "madla" uprostřed jezdícího schodiště.
Bezpečnostní tlačítka Nouzové zastavení vlaku jsou umístěna na nástupištích stanic metra pro každou kolej zvlášť, na začátku a na konci nástupiště, případně na sloupech.
Tlačítka jsou kryta ochranným sklíčkem. Sklíčko při zatlačení praskne, sjede směrem dolů a uvolní prostor ke stlačení. Při aktivaci tlačítka souprava nevjede do stanice.
Metro se v průměru pohybuje v tunelech rychlostí 80 kilometrů v hodině, do stanice pak vjíždí rychlostí zhruba 60 km/h, jeho brzdná dráha je sto metrů a rychlost zastavení 22 vteřin.
Při neštěstí, kdy člověk spadne do kolejiště ve chvíli, kdy je už metro na dohled se doporučuje lehnout si do žlábku mezi koleje, ty jsou v každé stanici upraveny.
Koryto, ve kterém soupravy jezdí, je 135 centimetrů hluboké. Pro nás byl přistaven žebřík a napájecí kolej nebyla pod napětím :-)
Za uspořádání této exkurze patří velký dík oběma organizátorům a z důvodu bezpečnosti zejména těžce zrakově postižených cestujících by nebylo na škodu všechny tyto bezpečností prvky připomínat byť i slovem častěji.