Škola SUDOKU, díl pátý - text.
Škola SUDOKU, díl pátý.
Z KC Vrchlická vám všem pěkný přeji den.
Dnešní SUDOKU MENU:
1 – Známe další vítěze soutěže.
2 – Společně si vyluštíme tentokrát již trochu těžší SUDOKU.
3 – Již třetí kolo soutěže s novými pravidly. Dnes v soutěži jsou hodně lehké, ale i hodně těžké SUDOKU.
4 – Soutěže v luštění SUDOKU nejen u nás, ale i ve světě.
5 – Odpovědi na hádanky z minulého dílu.
1 – Známe další vítěze soutěže.
Stejně jako v prvním kole nejrychlejší luštitel byl Radek Primák. Správně vyluštěné SUDOKU poslal a vylosován byl: Jaroslav Rusnák. Oba tito výherci obdrží slevu při nákupu v tyflopomůckách ve výši 200,- Kč. Protože v soutěži budou i těžké SUDOKU, stačí, když vyluštíte alespoň jedno SUDOKU, abyste se dostali do slosování, které bude v neděli 17. května. Kdo však chce vyhrát nejrychlejšího luštitele, musí poslat správně vyluštěné alespoň dvě SUDOKU.
U luštění SUDOKU platí jedno pravidlo jako u sportu: nejdůležitější je vydržet, nevzdávat to a překonávat sám sebe. Mít talent vlastně nic neznamená. Vzdát to hned, to dokáže každý s velmi vyvinutou slabou vůlí. Poznali jste, koho jsem zde citoval? Byl to Pierre de Coubertin, Juan Antonio Samaranch, nebo jiný velikán světového sportu?
2 – Společně si vyluštíme tentokrát již trochu těžší SUDOKU.
Škola SUDOKU Č. 2 - základy již umíme!
Zadání pro nevidomé:
000 503 000
070 000 020
351 000 896
900 050 001
000 609 000
700 030 009
684 000 512
090 000 040
000 104 000
Dnes si společně zkusíme vyluštit soutěžní SUDOKU č. 1.
Ve čtvrtém díle školy SUDOKU jsme si společně vyzkoušeli jedno velmi jednoduché SUDOKU. Společně jsme se naučili, jak budeme používat návod a popis hracího pole. Předpokládáme, že nejjednodušší SUDOKU již máte všichni za sebou a pustíme se společně do trochu těžšího.
Jeden z ukazatelů, jak je SUDOKU těžké, je počet vyplněných políček. V SUDOKU, které jsme vyplňovali minule, bylo vyplněno celkem 54 políček. Dnes je jich jen téměř polovina, takže z 81 polí je vyplněno 28 polí.
Postupujte podle návodu. Může se vám podařit najít i jiná čísla, ale nevyplňujte je dříve, než na ně narazíme společně. Zároveň nepokračujte, pokud nebudete doopravdy vědět, proč jsme vyplnili právě toto číslo na tomto místě. Zkuste nad tím přemýšlet, dokud na to nepřijdete. Pokud vám to však stále nepůjde, napište mi, kde jste skončili a já vám trochu poradím, abyste měli možnost na to přijít.
Nejprve se zaměříme na sloupce, řádky či čtverce, které jsou nejvíce vyplněné. Můžeme se také zaměřovat na čísla, kterých je vyplněno více. Abyste nemuseli vždy prohledávat, na co se zaměřit, tak vám to pro dnešek usnadním a poradím, na co se máte zaměřit. V úkolu je nejprve všeobecnější nápověda. Pokud vám nepomůže využijte další nápovědy. Pak zkontrolujte, zda jste postupovali správně.
Ještě jednou vás žádám, nevypisujte čísla, pokud nevíte, proč na tomto místě mají být. Lámejte si hlavu, přemýšlejte, dejte si přestávku a přemýšlejte znovu. Když už si nebudete rady vědět, napište mi, nebo mi zavolejte, ale hlavně se nepodvádějte.
Úkol č. 1
Zaměřte se na sedmý čtverec.
Vyplňte číslo 1.
Správné řešení:
811 - Osmý řádek, první sloupec číslo 1.
Úkol č. 2
Zaměřte se na sedmý řádek.
Vyplňte číslo 3, pak 9, pak 7
Správné řešení:
743 - Sedmý řádek, čtvrtý sloupec číslo 3.
759 - Sedmý řádek, pátý sloupec číslo 9.
767 - Sedmý řádek, šestý sloupec číslo 7.
Úkol č. 3
Zaměřte se na číslo devět.
Doplňte devítky ve čtverci 9, pak ve čtverci 2, pak ve čtverci 1
Správné řešení:
979 - Devátý řádek, sedmý sloupec číslo 9.
249 - Druhý řádek, čtvrtý sloupec číslo 9.
139 - První řádek, třetí sloupec číslo 9.
Devítky máme již vyplněné všechny.
Úkol č. 4
Zaměřte se na číslo pět.
Doplňte pětky ve čtverci 3, pak ve čtverci 8
Správné řešení:
295 - Druhý řádek, devátý sloupec číslo 5.
865 - Osmý řádek, šestý sloupec číslo 5.
Úkol č. 5
Zaměřte se na třetí čtverec, kde je vyplněno již pět čísel.
Doplňte číslo 3, pak 1, pak 4, pak 7
Správné řešení:
273 - Druhý řádek, sedmý sloupec číslo 3.
171 - První řádek, sedmý sloupec číslo 1.
194 - První řádek, devátý sloupec číslo 4.
187 - První řádek, osmý sloupec číslo 7.
Úkol č. 6
Zaměřte se na šestý sloupec.
Doplňte číslo 6, pak 1, pak 8, pak 2
Správné řešení:
266 - Druhý řádek, šestý sloupec číslo 6.
661 - Šestý řádek, šestý sloupec číslo 1.
468 - Čtvrtý řádek, šestý sloupec číslo 8.
362 - Třetí řádek, šestý sloupec číslo 2.
Úkol č. 7
Zaměřte se na číslo jedna.
Doplňte zbývající čísla jedna ve čtverci 2, pak ve čtverci 4
Správné řešení:
251 - Druhý řádek, pátý sloupec číslo 1.
521 - Pátý řádek, druhý sloupec číslo 1.
Jedničky máme již vyplněné všechny.
Úkol č. 8
Zaměřte se na druhý řádek, kde chybí jen dvě čísla.
Doplňte číslo 4, pak číslo 8.
Správné řešení:
214 - Druhý řádek, první sloupec číslo 4.
238 - Druhý řádek, třetí sloupec číslo 8.
Úkol č. 9
Zaměřte se na první řádek, kde chybí jen tři čísla.
Doplňte číslo 8, pak číslo 6, pak číslo 2
Správné řešení:
158 - Prvý řádek, pátý sloupec číslo 8.
126 - Prvý řádek, druhý sloupec číslo 6.
112 - Prvý řádek, prvý sloupec číslo 2.
Úkol č. 10
Zaměřte se na číslo osm.
Doplňte číslo 8 do čtverce 4, pak do čtverce 6, pak do čtverce 8 a čtverce 9.
Správné řešení:
518 - Pátý řádek, prvý sloupec číslo 8.
688 - Šestý řádek, osmý sloupec číslo 8.
848 - Osmý řádek, čtvrtý sloupec číslo 8.
998 - Devátý řádek, devátý sloupec číslo 8.
Osmičky máme již vyplněné všechny.
Úkol č. 11
Doplníme chybějící číslo v prvním sloupci.
Správné řešení:
915 - Devátý řádek, první sloupec číslo 5.
Úkol č. 12
Zaměřte se na číslo pět.
Doplňte číslo 5 do čtverce 6, pak do čtverce 4.
Správné řešení:
585 - Pátý řádek, osmý sloupec číslo 5.
635 - Šestý řádek, třetí sloupec číslo 5.
Pětky máme již vyplněné všechny.
Úkol č. 13
Zaměřte se na číslo šest.
Doplňte číslo 6 do čtverce 4, pak do čtverce 6, pak do čtverce 9 a do čtverce 8.
Správné řešení:
436 – Čtvrtý řádek, třetí sloupec číslo 6
676 - Šestý řádek, sedmý sloupec číslo 6.
986 - Devátý řádek, osmý sloupec číslo 6.
856 – Osmý řádek, pátý sloupec číslo 6
Šestky máme již vyplněné všechny.
Úkol č. 14
Doplníme chybějící číslo v osmém čtverci.
Správné řešení:
952 - Devátý řádek, pátý sloupec číslo 2.
Úkol č. 15
Zaměřte se na sedmý čtverec.
Doplňte číslo 2, pak číslo 7, pak číslo 3
Správné řešení:
832 - Osmý řádek, třetí sloupec číslo 2.
937 - Devátý řádek, třetí sloupec číslo 7.
923 - Devátý řádek, druhý sloupec číslo 3.
Úkol č. 16
Zaměřte se na devátý čtverec.
Doplňte číslo 3, pak číslo 7
Správné řešení:
893 - Osmý řádek, devátý sloupec číslo 3.
877 - Osmý řádek, sedmý sloupec číslo 7.
Úkol č. 17
Doplníme chybějící číslo v osmém sloupci.
Správné řešení:
483 - Čtvrtý řádek, osmý sloupec číslo 3.
V tuto chvíli je konec na dosah a pořadí doplňování je již jen na vás. Správné řešení:
533, 597, 357, 554, 344, 447, 572, 474, 422, 624, 642.
Zde si můžete zkontrolovat, zda jste luštili správně:
269 583 174
478 916 325
351 472 896
926 758 431
813 649 257
745 231 689
684 397 512
192 865 743
537 124 968
3 – Již třetí kolo soutěže s novými pravidly. Dnes v soutěži jsou hodně lehké, ale i hodně těžké SUDOKU.
SUDOKU 15, obtížnost 0, vyplněno 50 polí
490 750 301
006 038 905
503 401 007
005 013 874
847 020 030
130 804 500
954 300 018
320 580 490
008 149 053
SUDOKU 16, obtížnost 0, vyplněno 44 polí
280 090 407
006 087 203
704 605 001
000 013 649
942 070 030
610 509 700
061 700 020
450 100 370
000 934 016
SUDOKU 17, obtížnost 0, vyplněno 35 polí
810 000 605
009 065 400
004 109 002
000 038 029
428 090 060
900 600 500
042 000 070
390 700 800
000 903 054
SUDOKU 18, obtížnost 3, vyplněno 27 polí
027 000 340
100 403 008
000 602 000
000 807 000
009 000 100
030 050 020
700 020 009
600 708 001
400 010 002
SUDOKU 19, obtížnost 5, vyplněno 24 polí
000 008 030
008 000 900
010 907 020
005 000 600
030 104 070
002 000 400
050 601 090
004 000 500
070 200 000
Bonus 3 pro skutečné gurmány. Obtížnost 4, vyplněno ale musí splňovat podmínku diagonál a středů čtverců.
000 000 000
000 805 000
009 602 100
065 408 370
000 000 000
048 906 520
004 201 700
000 307 000
000 000 000
Bonus 4, obtížnost 6, vyplněno 29 polí
000 360 042
006 009 008
000 470 000
073 246 100
201 005 030
009 007 000
090 000 600
007 003 000
010 790 500
4 – Soutěže v luštění SUDOKU nejen u nás, ale i ve světě.
V polovině února 2006 se v Brně v tomto sportu konalo první mistrovství České republiky v sudoku. První oficiální titul mistra republiky získala žena, jednatřicetiletá Jana Tylová z Ústí nad Labem. V březnu Tylová na prvním mistrovství světa v italském městě Lucca porazila všech 87 soupeřů z dvaadvaceti zemí a stala se tak historicky první mistryní světa. Druhé mistrovství světa se uskutečnilo od 28. března do 1. dubna 2007 v Praze, mistrem světa za rok 2007 se stal Američan Thomas Snyder.
Popularita sudoku (a příbuzného kakuro) přiměla v roce 2006 organizátory XVII. mezinárodního festivalu šachu, bridže a her Czech Open 2006 zařadit turnaje v těchto dvou disciplínách do programu. Soutěže Kanzelsberger Sudoku Open a Kanzelsberger Kakuro Open proběhly 25. a 26. července v Pardubicích. Turnaj v sudoku vyhrál Čech Tomáš Zavoral s časem 2 minuty 55 sekund, turnaj v kakuro vyhrál Milan Kajan ze Slovenska s časem 133,26 minut a ziskem 67 bodů.
Vůbec poprvé na světě vypravily České dráhy 10. listopadu 2007 na koleje "sudokuvlak". Šlo o pendolino na trase Praha-Brno a zpět. V rámci společné akce železnice, Českého rozhlasu Online a knihkupectví Kanzelsberger tehdy proběhl dětský turnaj v sudoku.
Ve slovenské Žilině vytvořili 23. února 2008 ustavující rekord v nejrychlejším řešení sudoku. Mřížku, do které se vpisují čísla od jedné do devíti, se vysokoškolákovi Pavlu Jaselskému z východního Slovenska podařilo vyluštit za pět minut a 25 sekund. Zadání obsahovalo několik speciálních podmínek, které organizátoři upřesnili ve spolupráci s anglickou centrálou pro Guinessovy rekordy. Celkem se o zápis do světové Guinnessovy knihy rekordů v řešení sudoku pokusilo 195 luštitelů ze Slovenska, Polska, Česka a Maďarska. Pokus o světový rekord byl součástí Slovenského mistrovství v sudoku, které zorganizoval Slovenský svaz hádankářů a křížovkářů. Šampionát byl druhým mistrovstvím Slovenska v sudoku a pro pořádající Žilinu šlo o generálku před mistrovstvím světa ve stejné disciplíně, které se zde konalo v roce 2009.
Nás však také čekají soutěže v luštění SUDOKU. Ale teď nemám čas je připravovat, musím jít dořešit jedno těžší, které jsem nestihl večer.
5 – Odpovědi na hádanky z minulého dílu.
1 - Překvapivě mnoho lidí připadne na nesprávnou odpověď, že se totiž dívám na vlastní podobiznu. Představí si místo mne sebe, a uvažují takto: Protože nemám sourozence, ten syn mého otce musím být já. Takže se dívám na svou podobiznu.“
První výrok v téhle úvaze je naprosto správný; nemám-li sourozence, pak zmíněný syn mého otce jsem opravdu já. Jenže z toho nevyplývá, že se dívám na svou podobiznu. Kdyby se v druhé polovině hádanky pravilo, že ten člověk na obrázku je syn mého otce, pak by to byla moje podobizna. Jenomže takhle hádanka nezní — říká, že otec toho muže na obrázku je syn mého otce. Z toho plyne, že otec toho muže jsem já (protože syn mého otce jsem já). A protože otec toho muže jsem já, pak ten muž je můj syn. Takže správná odpověď na hádanku je, že se dívám na podobiznu svého syna.
Pokud nedůvěřivý čtenář pořád ještě není úplně přesvědčen (a jsem si jist, že leckdo z vás opravdu ještě přesvědčen není), možná pomůže, když si celou hádanku předvedeme ještě názorněji:
Otec toho muže je syn mého otce.
Nahradíme-li trochu těžkopádný výraz „syn mého otce“ slovem Já", dostaneme větu
Otec toho muže jsem já.
2- Můj otec.
3 - Podmínky zadané v hádance si logicky odporují. Není možné, aby současně existovala všeprobíjející střela i neprůstřelný pancíř. Jestliže existuje všeprobíjející střela, pak podle své definice prostřelí cokoliv, takže nemůže existovat neprůstřelný pancíř. Podobně, jestliže existuje neprůstřelný pancíř, pak ho podle jeho definice nemůže nic prostřelit, a tedy nemůže existovat všeprobíjející střela. Existence všeprobíjející střely není sama o sobě logicky rozporná, ani sama existence neprůstřelného pancíře není rozporná. Teprve předpokládáme-li existenci obou, vznikne zde rozpor.
4 -Je to něco podobného, jako kdybych se vás zeptal: „Mám dva kamarády, Frantu a Ferdu. Franta je vyšší než Ferda a Ferda je vyšší než Franta. Jak je to možné?“ Je to možné jedině tak, že buď lžu, nebo se mýlím.
5 Nejčastější nesprávnou odpovědí je 25. Kdyby hádanka zněla: „Kolik jich musím nejméně vytáhnout, abych si byl jist, že budu mít v ruce aspoň dvě ponožky různé barvy?“, pak by 25 byla správná odpověď. Jenže v naší hádance se požadují aspoň dvě ponožky stejné barvy, takže správná odpověď jsou tři. Jestliže vytáhnu tři ponožky, pak buď budou všechny stejné barvy (to budu mít aspoň dvě stejné barvy), nebo dvě budou stejné barvy a třetí bude barvy jiné, a i pak budu mít dvě ponožky stejné barvy.
Čtyři.
6 U první hádanky je odpověď kladná. Abychom se o tom ujistili, předpokládejme, že v New Yorku je přesně 8 miliónů lidí. Kdyby každý obyvatel měl na hlavě jiný počet vlasů, pak by existovalo 8 miliónů navzájem různých celých čísel větších než O a menších než 8 miliónů, což neexistuje.
7 Pokud jde o druhou variantu, odpověď je 518. Abychom si to ozřejmili, dejme tomu, že Lysá má víc než 518 obyvatel — řekněme 520. V tom případě by existovalo 520 navzájem různých nezáporných celých čísel menších než 520 a různých od 518. To není pravda — existuje právě 520 nezáporných celých čísel menších než 520 a jen 519 z nich je různých od 518.
8 Mimochodem jeden z obyvatelů Lysé pod Plešivou musí být holohlavý. Proč?
Myslím, že ani jednu z úvah není možné označit za správnou nebo nesprávnou. Obávám se, že u takovéhoto problému je každý názor stejně dobrý. Já osobně si myslím, že pokud se tu má někdo označit za původce smrti C, pak to byl A. Ano, kdybych byl obhájcem B zdůrazňoval bych před soudem dvě věci: (1) připravit někoho o otrávenou vodu přece neznamená usmrtit ho; (2) to, co učinil B, pravděpodobně jen prodloužilo život A (i když to B vůbec neměl v úmyslu), poněvadž jedem je nejspíš rychlejší smrt než žízní
9 Jenže na to by obhájce A namítl: Jak může někdo se zdravým rozumem vinit A z vraždy jedem, když C ve skutečnosti nepozřel ani kapku jedu?“ A máme to, tenhle problém je opravdový hlavolam! Je o to složitější, že se lze na něj dívat z hlediska morálního, z hlediska právního, jakož i z hlediska ryze logického, přes pojem příčinnosti. Z morálního hlediska je zjevné, že oba muži jsou vinni z pokusu o vraždu, avšak přisoudit někomu vraždu dokonanou, to je něco mnohem závažnějšího. Díváme-li se na věc z právního hlediska, nevím, jak by se tu rozhodlo — asi by různé soudy případ posuzovaly různě. Pokud jde o logické aspekty věci, už samotný pojem příčinnosti přináší s sebou mnoho problémů. Myslím, že o téhle hádance by se dala napsat celá kniha.
Velký rudokožec byla matka malého rudokožce.
Na stejném principu je založena podobná hádanka: Pan Pech se svým synem Pepíkem se nabourali v autě. Pan Pech byl na místě mrtev a zraněného Pepíka odvezli do nemocnice. Jeden z chirurgů se vyděsil: Já ho operovat nebudu, je to můj syn Pepík!“ Jak je to možné?
(Ten chirurg byla MUDr. Pechová, Pepíkova matka.)
10 Když pan Koumes vycházel z domu, natáhl hodiny, spustil je a poznamenal si, kolik právě ukazují. Když došel ke kamarádovi, zapsal si u něho čas, kdy přišel, a potom čas, kdy odešel. Takže věděl, jak dlouho u přítele pobyl. Když došel zpátky domů, podíval se na hodiny, a tak zjistil, jak dlouho byl pryč. Od této doby odečetl dobu, kterou strávil u přítele, a tak zjistil, jak dlouho mu trvala cesta tam i zpátky. Připočetl polovinu výsledné doby k času, kdy odešel od přítele, a tak dostal, kolik je hodin.
Karel Novotný
KC Vrchlická