Sociálně právní poradna

 

Registrované sociálněprávní poradny SONS ČR

V souladu s ustanovením § 78 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, získala Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých oprávnění k poskytování odborného sociálně právního poradenství a to na základě rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy o registraci této sociální služby.

V současné době provozuje Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých v rámci celé České republiky 24 odborných (registrovaných) pracovišť – sociálních poraden, které poskytují osobám se zrakovým postižením a jejich rodinným příslušníkům (osobám blízkým) základní a odborné sociální poradenství směřující k řešení nepříznivé sociální situace vzniklé nebo hrozící v důsledku zrakového postižení. Cílem sociálního poradenství poskytovaného sociálními poradnami SONS ČR je umožnit lidem se zrakovým postižením starším 16 let (případně jejich rodinným příslušníkům a osobám blízkým), jež se dostali do nepříznivé životní situace, řešit ji prostřednictvím poskytování bezplatných, nestranných, nezávislých a diskrétních informací, rad a případné další pomoci.

Sociální poradny SONS ČR poskytují:

  • informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb uživatele
  • informace o základních právech a povinnostech v souvislosti s poskytováním sociálních služeb (včetně poradenství v oblasti uzavírání smluv o poskytování sociálních služeb)
  • informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se podílejí na péči o osobu se zrakovým postižením starší 16 let
  • informace o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče
  • odborné poradenství v oblasti systému dávek státní sociální podpory, důchodového pojištění, pracovního práva a zaměstnanosti
  • odborné poradenství zajišťující základní orientaci v dalších odvětvích práva
  • odborné poradenství v oblasti vzdělávání a přípravy k povolání
  • odborné poradenství v oblasti pracovního uplatnění
  • odborné poradenství v oblasti kompenzačních pomůcek,
  • odborné poradenství v oblasti odstraňování bariér
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (zejména pomoc při sepsání žádosti, odvolání a dalších právních úkonů)

V rámci sociálního poradenství má každý uživatel zaručeno právo respektování svobodné volby způsobu řešení své nepříznivé sociální situace.

Uživatel, resp. zájemce o poradenství může poradnu kontaktovat telefonicky, písemně (běžnou nebo e-mailovou poštou, v běžném i Braillově bodovém písmu). Dále je možné poradnu navštívit osobně v návštěvních hodinách nebo po předchozí domluvě s pracovníkem poradny i mimo tyto hodiny.

Jak se k nám dostanete?

Popisy tras k nám vytvořené s ohledem na specifika orientace osob se zrakovým postižením najdete v sekci "Popis tras" na stránce Navigačního centra.

V době nepřítomnosti pracovníků v poradně (tzn. zejména v době mimo návštěvní hodiny) je k dispozici telefonní záznamník, na kterém je možné zanechat dotaz, včetně kontaktu. Pracovníci poradny budou následně zájemce o poradenství kontaktovat a jejich dotazy zodpoví.

Zákon o sociálních službách nestanoví povinnost uzavírat o poskytnutí sociálního poradenství s uživatelem služby písemnou smlouvu. Vzájemná práva a povinnosti, rozsah, forma a další náležitosti vztahující se k poskytovanému poradenství však mohou být mezi uživatelem a poradcem blíže sjednány ústně. V případě, že uživatel projeví zájem, aby o poskytování poradenství byla sepsána písemná smlouva (například v případě, kdy je poradce požádán uživatelem o sepsání určitého právního úkonu – odvolání, správní žaloba, žádost apod.), je poradce písemnou smlouvu o poskytnutí sociální služby (sociálního poradenství) povinen sepsat. Případně je povinen uživateli vydat písemné oznámení s uvedením důvodu odmítnutí poskytnutí služby. Poskytnutí sociálního poradenství může být odmítnuto pouze z důvodů stanovených zákonem a dále v případě, kdy osoba žádá o poskytnutí poradenství, které poradna není oprávněna poskytovat. Dle zákona o sociálních službách je poskytovatel sociálních služeb oprávněn poskytnutí služby odmítnout v případě, kdy: 

  1. neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá
  2. nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá 

Sociální poradci SONS ČR nemohou zejména zastupovat uživatele ve věcech, které spadají do okruhu činností vymezených zákonem o advokacii, tj. především nemohou zastupovat uživatele v řízení před soudy a správními orgány. Zastoupení pracovníky před správními orgány je možné jen ve výjimečných situacích, vždy na žádost uživatele, a jen tehdy, týká-li se případ problematiky sociálního poradenství (např. řízení na ÚP, OSSZ, ČSSZ apod.). Pracovníci sociálně právních poraden SONS ČR mohou dále odmítnout žádosti o poskytnutí bezplatných právních služeb, které se ve své podstatě týkají zhodnocování majetku (například koupě bytu, pozemků, nemovitostí), neboť se jedná o případy, které nezakládají důvodnost k poskytnutí bezplatného sociálně právního poradenství.

Odborné sociálně právní poradenství poskytované sociálními poradnami SONS ČR je zásadně bezplatné a to ve všech úrovních (informace, rada, aktivní pomoc při přípravě právních podkladů – žádost, odvolání, stížnost apod.)

Odborné sociálně právní poradenství je poskytováno diskrétně, co se v poradně zjistí od uživatele, včetně informace o tom, že poradnu navštívil, nebude bez výslovného souhlasu uživatele předáno nikomu mimo poradnu. Uživatel může vystupovat anonymně, poradce i organizace jsou vázáni mlčenlivostí, není-li to v rozporu s platnými právními předpisy.

Poradci uchovávají v tajnosti osobní údaje uživatele a pracují pouze s těmi osobními údaji, které jsou nezbytné pro zajištění bezpečné a kvalitní služby. Sociální poradna při práci s osobními údaji uživatele služeb poradny postupuje v souladu s obecně závaznými normami, zejména obecným nařízením EU o ochraně osobních údajů (GDPR, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679) a zákonem o zpracování osobních údajů (z. č. 110/2019 Sb.).

S pravidly pro poskytování odborného sociálně právního poradenství je možné se blíže seznámit v provozním řádu poradny, který je veřejně dostupný v prostorách každé poradny, případně je možné obrátit se přímo na jednotlivé sociálně právní poradny SONS ČR, kde Vám pracovníci rádi poskytnou bližší informace o pravidlech poskytování této služby.

Uživatelé služby odborného sociálně právního poradenství mají rovněž možnost vyjádřit se k úrovni poskytované služby. Podrobná pravidla pro podávání, přijímání a vyřizování případných stížností a podnětů jsou obsažena v řádu stížností, který je rovněž veřejně dostupný v prostorách poradny.

V roce 2018 byla Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých vydána aktualizovaná publikace "Přehled základních sociálně právních a pracovněprávních informací pro nevidomé a slabozraké občany" (autor JUDr. Pavel Ptáčník). Tato publikace poskytující uživatelům se zrakovým postižením ucelený přehled o jednotlivých nárocích, právech i povinnostech je všem zájemcům se zrakovým postižením k dispozici v digitální podobě zdarma v Knihovně digitálních dokumentů.

Další poskytovatelé sociálních služeb pro osoby se zrakovým postižením 

Více informací v Registru poskytovatelů sociálních služeb na internetových stránkách MPSV.

Adresa:
SONS, Sociálně právní poradna 
Krakovská 21
110 00 Praha 1

Provozní hodiny

Ambulantní služba - odborné sociální poradenství 

Pondělí - čtvrtek 9:00 - 12:00 a 13:00 ­16:00 (osobní návštěvy poradny po
předchozí domluvě)

Pátek 9:00 - 12:00 (osobní návštěvy poradny po předchozí domluvě)

Terénní služba - odborné sociální poradenství 

Úterý 13:00 - 16:00 (po domluvě) Čtvrtek 10:00 - 12:00 (po domluvě)

Příspěvky

  • Jednorázový příspěvek 5 000 Kč na dítě do 18 let věku už má definitivní podobu
  • Sleva 50 % na dopravu od 1. 7. 2022 pro příjemce invalidních důchodů 3. stupně a osoby uznané jako invalidní ve 3. stupni
  • Výchovné ke starobnímu důchodu – část II.: Obecné informace
  • Praktické tipy pro dovolenou v Německu a Polsku - dokončení


 

  • Aktuality
  • Zvláštní jízdné
  • Výchovné ke starobnímu důchodu – část I
  • Praktické tipy pro zahraniční dovolenou v Itálii a v Německu


 

  • Aktuality
  • Zvýšení nájemného
  • Literární okénko a malý kvíz


 

  • Zavedení jízdného pro držitele ZTP a ZTP/P v rámci PID
  • Zvýšení životního a existenčního minima
  • Zvýšení důchodů
  • Ukrajinci a základní státní příspěvky
  • Jak dál s Airbnb?


 

  • Aktualita: zrušení sociální slevy O2
  • SIPO e-mailem zdarma
  • Nepovinná očkování, která jsou nově plně hrazena z veřejného zdravotního pojištění, a některé další změny ve zdravotnictví
  • Změna maximálních výší úhrad za sociální služby od 1. 3. 2022
  • Komunikace s Úřadem práce z pohodlí domova


 

  • Další důležité změny v dávkách
  • Odpovědnost vlastníka či držitele psa za způsobenou škodu
  • Jak získat potvrzení o pobírání nebo výši důchodu
  • Nevyžádané telefonáty


 

  • novinky v právním řádu účinné od ledna 2022
  • právnické obraty, které se nejvíce pletou
  • popis jednoho kontroverzního sousedského sporu
  • procházky z pejskem v Praze


 

  • Změny v dávkách a jiných oblastech, které nastanou 1. ledna 2022 
  • Milostivé léto a novela exekučního řádu


 

  • zvýšení minimální mzdy a
  • změna přílohy vyhlášky obsahující seznam pomůcek, na které je možné získat příspěvek


 

  • Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění, jež zvyšuje a opět přiznává nárok na úhradu až tří bílých či červenobílých holí za rok
  • Hry a sázky - právní úprava


 

  • První tři dědické třídy při dědění dle zákonné posloupnosti
  • Rozhodčí doložky


 

  • informace o chráněném účtu
  • rekapitulace soudních „tahanic“ mezi Ministerstvem zdravotnictví a žalobci, jimž se nelíbila protiepidemická opatření


 

  • novela zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
  • nová pravidla v exekucích


 

  • Douška k nahlížení do katastru nemovitostí
  • Osvobození od rozhlasového a televizního poplatku


 

  • nová dávka nazvaná náhradní výživné
  • postoj SONS k novelizacím zakona o sociálních službách
  • informace o změnách v nahlížení do katastru nemovitostí


 

V článku nabízíme ke stažení dvě podoby krátkého formuláře, jímž zejména nevidomí maséři mohou jednoduše a samostatně splnit povinnosti dané opatřením Ministerstva zdravotnictví ČR v souvislosti s postupným rozvolňováním protiepidemických opatření, které jim umožnilo obnovení poskytování služeb s účinnosti od 3. května 2021.



 

  • stručný přehled zdravotnických prostředků, na které je poskytován příspěvek z veřejného zdravotního pojištění z důvodu zhoršeného zraku
  • informace o zvýšení maximálního limitu odpočtu darů ze základu pro daň z příjmů
  • aktualita týkající se průkazu osoby se zdravotním postižením


 

  • Odpověď na otázku - Co je FÚJ?
  • Pokračování v zajímavostech právního ukotvení jmen a příjmení


 

Publikováno 19.03.2021 20:44, Luboš Zajíc

03b Odpovědi a informace Sčítání obyvatel 2021

Sčítání obyvatel 2021 a zrakově postiženíe



 

Publikováno 08.03.2021 13:44, Luboš Zajíc

Upozornění - omezený provoz právní poradny v březnu 2021

Vážené klientky a klienti Sociálně právní poradny SONS v Praze,

s ohledem na současnou nepříznivou situaci a vládní protiepidemická opatření a v souladu s reakcí vedení SONS na tato opatření, pracují téměř všichni zaměstnanci SONS v režimu home office. Tak je tomu i u nás, pracovníků pražské poradny. To pro Vás, naše klienty, přináší určitá omezení. Od pondělí 8. března 2021 nejméně do pátku 20. března nejsou možné žádné osobní konzultace. Jsme Vám však i nadále k dispozici, a to na e-mailu pravni@sons.cz a na telefonu 775 438 187.

V jakém režimu budeme moci poskytovat služby od 22. března, je dnes těžké odhadovat, eventuální osobní konzultaci rozhodně doporučujeme i po 22. březnu domluvit předem. Samozřejmě Vás budeme o dalším vývoji na našem webu informovat.

Děkujeme za pochopení




 




Zobrazena stránka 2 z 7 (celkem 127 záznamů)
Jít na stránku: 1 2 3 4 5 6 7